nav.no
nav.no
På nav.no skal vi møte folk med tillit og vise frem mulighetene. Brukerne skal finne frem på nettsidene, og få gjort det de kom for. Her finner du innholdsstrategien for nav.no, oversikt over innholdet som finnes der, og hvordan du lager det.
Innholdsstrategi
Bli kjent med innholdsstrategien for nav.no. Vi jobber kontinuerlig for å forbedre innholdet og oppfylle strategien. Her finner du status for innholdsarbeidet på nav.no.
Beredskapsplan for nav.no
Når noe akutt oppstår, er ikke alltid forsiden av nav.no det mest effektive stedet å kommunisere med brukerne på.
Slik bruker vi underdomener i NAV
Vi ønsker fremstå som ett NAV. Derfor er vi restriktive på bruk av underdomener.
—Kjernegrupper for innholdsarbeid på nav.no
Alt innhold på nav.no skal ha en definert eier og forvaltes aktivt. Kjernegruppene har ansvar for å forvalte innholdet om sine produkter i tråd med innholdsstrategien.
—Innholdstyper
Vi tar utgangspunkt i brukernes behov og situasjon når vi presenterer NAVs yteleser og tjenester på nav.no. Vi bruker innholdstypene som byggeklosser og setter dem sammen på ulike måter og i ulike kontekster. Her kan du lese om innholdstypene på nav.no.
Forside til personbrukere på nav.no
Forsiden til personbrukere på nav.no er bygget opp av fire innholdsseksjoner.
—Produktside (sidetype)
Hovedmålet med produktsidene på nav.no er å samle all informasjon om hvert enkelt produkt, slik at innbyggeren slipper å hoppe rundt for å samle informasjon på egenhånd.
—Slik lager du en produktside
Vil du lage en produktside på nav.no, men er usikker på hvordan? Her er guiden som loser deg gjennom - steg for steg.
—Situasjonsside (sidetype)
Målet med situasjonssidene på nav.no er å gjenskape et møte med veileder. Det vil si å gi best mulig informasjon ut fra en gitt situasjon.
—Slik lager du en livssituasjonsside
Lær å sette opp sider for ulike livssituasjoner, trinn for trinn.
—Slik gjør du det (innholdstype)
Slik gjør du det-sidene på nav.no skal forklare hvorfor, når og hvor ofte den aktuelle informasjonen skal sendes inn.
—Områdeside (sidetype)
Områdesiden samler inngang til alle situasjonssider som er aktuelle for det aktuelle området. Hvis en situasjon er aktuell for flere områder, for eksempel helse og arbeid, kan den vises på flere områdesider.
—Kalkulator (sidetype)
De interaktive kalkulatorene på nav.no kan være frittstående eller integrert på produktsiden.
—Veiviser (innholdstype)
Innholdstypen veiviser har som hovedmål å hjelpe brukeren å finne riktig produkt, eller forstå ulike aspekter knyttet til rettighetene sine.
—Oversikt (innholdstype)
Oversiktssidene presenterer produktdetaljer eller produktfunksjoner. Disse vises både sentralt i fellesoversikter, og i kontekst inne på den aktuelle produktsiden. Informasjonen er alltid 1:1 og oppdatert.
—Hvordan produsere innhold i en tverrfaglig innholdsgruppe?
For at innholdet vårt skal bli godt og riktig, må vi jobbe tverrfaglig. Men hvordan gjøre det i praksis?
—Innloggede sider på nav.no
Når man logger inn på nav.no kommer man til Min side. Les om innholdet som finnes der.
Hva møter personer som logger inn på nav.no?
En oversikt over innhold og prinsipper for innloggede tjenester for privatpersoner.
—