Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Guide

Slik lager du en produktside

Vil du lage en produktside på nav.no, men er usikker på hvordan? Her er guiden som loser deg gjennom - steg for steg.

Bilde av eksempel på produktside - sykepenger
Eksempel på produktside - sykepenger

I NAV er produkt en pengestøtte, tjeneste eller et hjelpemiddel. En produktside samler all informasjon om støtten, tjenesten eller hjelpemiddelet, slik at innbyggerne slipper å hoppe rundt for å samle informasjon. Produktsidene er bygget opp rundt de viktigste brukerbehovene. For å forstå hva innbyggerne lurer på og strever med, trenger teamet ditt brukerinnsikt. Når den er på plass, kan dere starte med selve produktsiden.

1. Kjør workshop

Bilde av workshop-tavle for struktur og innhold til produktside
Workshop-tavle for struktur og innhold til produktside

Når brukerinnsikten er på plass, kan teamet eller arbeidsgruppen ta i bruk workshopmaterialet som ligger i Mural. Her kan dere spille inn på de ulike underkapitlene, som fokuserer på å få løst innbyggernes viktigste behov. Materialet legger opp til at man spiller inn hovedpoengene og nøkkelord i stikkordsformat.

Bilde av detalj fra workshop-tavle
Workshoptavlen hjelper arbeidsgruppen å svare på de viktigste brukerbehovene

2. Lag innholdet

Nå som dere vet hva innholdet skal handle om, kan dere begynne å lage innholdet. Husk å holde fokus på klart språk, nøkkelord og å løse brukernes toppoppgaver!

Verktøy til skrivearbeidet

For visuell design og komponenter, se designmalen i Figma.

3. Lær å publisere i Enonic

For å publisere i Enonic, må du:

Tips

Kvalitetskontroll før publisering

Når innholdet er klart, er det lurt å ta en kvalitetsjekk med Siteimprove. Verktøyet vil kunne hjelpe dere å finne ulike redaksjonelle forbedringspunkter.

4. Sjekkliste før lansering

  • Husk å avpublisere alle gamle sider som skal erstattes og sette opp gode redirects. I e-læringen "Publisering på nav.no for sentrale enheter" er det en huskeliste for når du skal publisere en ny produktside - for produktområder/team. Hvis sidene ligger i Enonic, kan du få hjelp av nav.no-redaksjonen.
  • Gi beskjed til kontaktsenteret i god tid slik at de kan oppdatere lenker i materiellet sitt.
  • Sjekk om lenker i brev til brukere påvirkes, og sørg eventuelt for at disse blir endret.
  • Skal du avpublisere innhold en annen app enn Enonic, eller eventuelt avvikle appen helt? I så fall er det viktig at du husker å ivareta versjonshistorikken for innholdet, slik at informasjonen er tilgjengelig hvis NAV får en klage eller lignende.

5. Følg opp etter lansering

Husk å følge opp innholdet etter lansering, for å sjekke at det virkelig løser brukerspørsmålene du avdekket i innsiktsfasen. For å følge opp innholdet på en god måte, anbefaler vi å:

  • Gjennomføre nye målinger for å se effekten av endringene
  • Sette av tid til å forvalte innholdet, f.eks jevnlige redaksjonsmøter, årshjul og/eller faste målinger eller spørreundersøkelser
  • Sette opp en kanal der kontaktsenteret kan melde inn behov og tilbakemeldinger

Og... skal dere lage flere produktsider?

Mange team forvalter flere produkter, og kanskje noen livssituasjoner i tillegg. I så fall kan det være en god idé å kartlegge hva som skal lages før man setter i gang.

Forslag til arbeidsprosess

Tips

Produktsidene bygger på innholdsstrategien for nav.no.

Se den mer detaljerte artikkelen om produktsider for flere tips!

Tips

Trenger teamet ditt litt hjelp til å sette opp målinger? Eller kanskje dere vil ha en gjennomgang av innholdsstrategien?
Ta kontakt med oss i Team nav.no!

Medvirkende

Tuva Sverdstad

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO
Slik lager du en produktside - Aksel.nav.no