Guide
Oversikt (innholdstype)
Oversiktssidene presenterer produktdetaljer eller produktfunksjoner. Disse vises både sentralt i fellesoversikter, og i kontekst inne på den aktuelle produktsiden. Informasjonen er alltid 1:1 og oppdatert.
Om oversiktene
Oversiktene henter metadata fra produktsidene og slik gjør du det-sidene og lister de opp på en egen side. Disse metadataene brukes:
Listeelementene i oversiktene er alle sidene som har den aktuelle produktdetaljen eller skjemadetaljen koblet til seg. For eksempel viser oversikten over satser alle produktsider og slik gjør du det-sider som har en produktdetalj av typen sats tilkoblet.
Gjenbruk av titler og inndelinger gjør oversiktene gjenkjennelige og bidrar til helhet på tvers av nav.no.
Sentral forvaltning av produktdetaljer og skjemadetaljer sikrer at informasjonen alltid er lik og oppdatert på tvers av nav.no.
Hvem er ansvarlig?
Team Personbruker forvalter selve oversiktssidene og arkitekturen for produktdetaljene, altså visningen av informasjonen.
Kjernegrupper og innholdseiere er ansvarlige for at riktige metadata er koblet til sine sider.
Saksbehandlingstider (ukentlig), utbetalingsdatoer (årlig eller ved endring) og satser (årlig eller ved endring) oppdateres av enheten som er ansvarlig for at informasjonen er korrekt og oppdatert.
Søknader og skjema forvaltes av skjemaeiere og eventuelt produktteam. Team fyll ut forvalter skjema i fyll ut-løsningen.
Team klage forvalter skjema for klage og anke.
Søknader og skjema
Det er flere, separate oversikter til søknader og skjema for å gjøre dem mest mulig ryddige og relevante for brukerne. Det gir også tydeligere veier inn, basert på om man skal søke, ettersende eller klage.
Hvilke oversikter har vi?
Oversiktene lister ut alle produkt- og slik gjør du det-sider som har den aktuelle skjematypen tilkoblet. Alle søknader og skjema som er tilknyttet et produkt, vises under dette produktet i listen.
Skjemainngangene
Skjemadetaljene består av:
Alle disse elementene vises i oversikten. På produkt- eller slik gjør du det-siden kan man velge om alle eller noen av disse skal vises.
Alle skjemainnganger fra produkt- og slik gjør du det-sider skal bruke skjemadetaljer.
Rekkefølgen på skjemaene tilknyttet et produkt styres redaksjonelt i metadataene i Enonic.
Valg mellom papir og digitalt
Søknader og skjema har én knapp som inngang. Der man kan velge mellom digital innsending og innsending i posten, får man dette valget i neste steg sammen med noe støtteinformasjon.
Hvis det er flere papirsøknader som dekkes av samme digitale søknad, vises valget mellom de ulike papirsøknadene i neste steg.
Det gjør det enklere å finne riktig søknad for de som skal søke på papir, og det skjuler kompleksiteten for de gruppene som skal søke digitalt og ikke trenger å forholde seg til at det er ulike papirsøknader.
Saksbehandlingstider, utbetalingsdatoer og satser
Disse oversiktene lister ut alle produkt- og slik gjør du det-sidene som har den aktuelle detaljen. Elementene i listen viser den aktuelle produktdetaljen og gir inngang til informasjonssiden. Produktdetaljen vises også på produktets informasjonsside.
Hvilke oversikter har vi?
Pengestøtter og tjenester fra A til Å
Pengestøtter og tjenester fra A til Å viser NAVs tilbud ved å liste ut alle produkt- og slik gjør du det sider alfabetisk.
URL
Siden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
Lenke til elementene i listen legges som anker etter URLen.
For eksempel: nav.no/saksbehandlingstider#barnetrygd
Medvirkende