God praksis
Alle som jobber med produktutvikling i NAV sitter på kunnskap og erfaring som er nyttig for andre. Derfor deler vi god praksis med hverandre her.
Brukerinnsikt
Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne gjennomføre brukerinnsiktsarbeid oftere, mer effektivt, med ønsket kvalitet, som er etisk riktige, inkluderende og lovlige.
Lag spørreundersøkelser med Hotjar
InnsiktVerktøyMaler for samtykke til intervju
SamtykkeRetningslinjeSlik gjør du en lavterskel brukertest av tekst
BrukertestingGuideNAV Testlab i Fyrstikkalléen 1
BrukertestingVerktøy
Alt fra Brukerinnsikt
Design
Digitale produkter i NAV bør ha et helhetlig design som er intuitivt, tilgjengelig og behagelig å bruke. Her finner du tips, retningslinjer og guider som hjelper deg å jobbe med design i ditt team.
Fargepaletter for datavisualisering
UI-designRetningslinjeGuide til Figma
UI-designGuideRetningslinjer for design av microfrontends
UI-designRetningslinjeSVG-ikoner og tilgjengelighet
UI-designGuide
Alt fra Design
Frontend
Frontend er mer enn bare hjertet av nettsider og applikasjoner - det er det visuelle og interaktive laget som brukerne møter. UX, testing, UU og en rekke verktøy kommer sammen for å skape et sømløst, intuitivt og tiltalende brukergrensesnitt.
Golden Path frontend
Fart og flytGuideHvilke nettlesere, enheter og hjelpemidler støtter vi?
Fart og flytRetningslinjeAksels sandbox
Fart og flytVerktøy
Alt fra Frontend
Innholdsarbeid
Bak enhver god nettside står godt innhold. NAVs innhold skal løse ekte problemer for ekte mennesker, og sørge for at innbyggerne finner, forstår og får til. Her får du tips, retningslinjer og verktøy til å lage og forvalte innhold som gjør jobben sin.
Skriveregler i NAV
ProduksjonRetningslinjeInnholdsstrategi for nav.no
PlanleggingRetningslinjeSlik gjør du en lavterskel brukertest av tekst
ProduksjonGuideSlik skriver vi i NAV
ProduksjonRetningslinje
Alt fra Innholdsarbeid
Interne flater
Disse sidene er for deg som arbeider med løsninger for interne flater, og lurer på hvor du skal finne informasjon - eller kanskje litt inspirasjon. Vi prøver å forklare noe av det som er forskjellen på innbyggerløsninger og arbeidsverktøy for NAVs ansatte.
Brukerinvolvering av egne ansatte
BrukeropplevelseGuideBrukeropplevelse på interne flater
BrukeropplevelseGuidePrinsipper for brukeropplevelse på interne flater
BrukeropplevelseRetningslinjeArbeidsflater i kontinuerlig endring
BrukeropplevelseGuide
Alt fra Interne flater
nav.no
På nav.no skal vi møte folk med tillit og vise frem mulighetene. Brukerne skal finne frem på nettsidene, og få gjort det de kom for. Her finner du innholdsstrategien for nav.no, oversikt over innholdet som finnes der, og hvordan du lager det.
Hvordan fungerer varsler til privatpersoner?
Min sideGuideInnholdsstrategi for nav.no
InnholdsstrategiRetningslinjeHva møter personer som logger inn på nav.no?
Min sideGuideProduktside (sidetype)
SidetyperGuide
Alt fra nav.no
Produktledelse
Vi utvikler og forbedrer kontinuerlig produktene vi leverer til innbyggerne som en del av NAVs samfunnsoppdrag. Dette gjør vi ved å jobbe brukernært, datadrevet og hypotesebasert, innenfor de til enhver tid gjeldende lovkrav og øvrige rammer. Her får du inspirasjon, råd og verktøy til å lykkes i dette arbeidet.
Hva er NAVs produktutviklingsmodell?
ProduktutviklingsmodellenRetningslinjeProduktstrategi skal gi bedre beslutningsgrunnlag
ProduktutviklingsmodellenRetningslinjeNADA (NAVs dataplattform)
DatadrevetGuideProduktgjennomgang skal forbedre produktstrategien
ProduktutviklingsmodellenRetningslinje
Alt fra Produktledelse
Produktteam
I NAV har vi en ambisjon om å optimalisere for endringsevne over tid. For å få til det trenger vi fremragende team som benytter gode praksiser og som har forutsetningene som trengs for å ta eierskap til både problem og løsning. Her finner du tips og råd til hvordan vi kan bygge slike team.
Teamtopologi i NAV
OrganiseringGuideHvorfor lærende team er løsningen på NESTEN alt
OrganiseringGuideTeamkontrakt
SamarbeidGuideHelsesjekk
SamarbeidGuide
Alt fra Produktteam
Skjema og søknad
Skjemaer inkluderer søknader, registreringer og kalkulatorer. Det er viktig at disse oppleves støttende, vennlige og effektive.
Standard for digitale søknader
SøknadsstandardRetningslinjeNavigasjon i skjemaer
UtformingRetningslinjeStandardtekster for digitale søknader
SøknadsstandardRetningslinjeSkjemavalidering og feilmeldinger
UURetningslinje
Alt fra Skjema og søknad
Universell utforming
Universell utforming handler om at tjenester, produkter og omgivelser skal kunne brukes av alle som trenger dem, uavhengig av funksjonsevne eller brukskontekst.
Hvordan lage gode lenker?
InnholdsarbeidGuideNavigasjon i skjemaer
SkjemaRetningslinjeSkjemavalidering og feilmeldinger
SkjemaRetningslinjeLovverk om universell utforming
UU i NAVRetningslinje