God praksis
Alle som jobber med produktutvikling i NAV sitter på kunnskap og erfaring som er nyttig for andre. Derfor deler vi god praksis med hverandre her.
Brukerinnsikt
Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne gjennomføre brukerinnsiktsarbeid oftere, mer effektivt, med ønsket kvalitet, som er etisk riktige, inkluderende og lovlige.
Mål brukeratferd med Amplitude
MålingVerktøyMaler for samtykke til intervju
SamtykkeRetningslinjeSlik gjør du en lavterskel brukertest av tekst
BrukertestingGuide
Alt fra Brukerinnsikt
Design
Digitale produkter i NAV bør ha et helhetlig design som er intuitivt, tilgjengelig og behagelig å bruke. Her finner du tips, retningslinjer og guider som hjelper deg å jobbe med design i ditt team.
Fargepaletter for datavisualisering
UI-designRetningslinjeGuide til Figma
UI-designGuideSVG-ikoner og tilgjengelighet
UI-designRetningslinjeRetningslinjer for design av microfrontends
UI-designRetningslinje
Alt fra Design
Frontend
Frontend er mer enn bare hjertet av nettsider og applikasjoner - det er det visuelle og interaktive laget som brukerne møter. UX, testing, UU og en rekke verktøy kommer sammen for å skape et sømløst, intuitivt og tiltalende brukergrensesnitt.
Golden Path frontend
Fart og flytGuideGithub npm registry
Fart og flytGuideAksels sandbox
Fart og flytVerktøyHvilke nettlesere, enheter og hjelpemidler støtter vi?
Fart og flytRetningslinje
Alt fra Frontend
Innholdsarbeid
Bak enhver god nettside står godt innhold. NAVs innhold skal løse ekte problemer for ekte mennesker, og sørge for at innbyggerne finner, forstår og får til. Her får du tips, retningslinjer og verktøy til å lage og forvalte innhold som gjør jobben sin.
Innholdsstrategi for nav.no
PlanleggingRetningslinjeFinn brukernes viktigste oppgaver med toppoppgavemetoden
PlanleggingGuideSkriveregler i Nav
ProduksjonRetningslinjeKlarspråkshjelpen
ProduksjonVerktøy
Alt fra Innholdsarbeid
Interne flater
Disse sidene er for deg som arbeider med løsninger for interne flater, og lurer på hvor du skal finne informasjon - eller kanskje litt inspirasjon. Vi prøver å forklare noe av det som er forskjellen på innbyggerløsninger og arbeidsverktøy for NAVs ansatte.
Brukerinvolvering av egne ansatte
BrukeropplevelseGuideBrukeropplevelse på interne flater
BrukeropplevelseGuideArbeidsflater i kontinuerlig endring
BrukeropplevelseGuidePrinsipper for brukeropplevelse på interne flater
BrukeropplevelseRetningslinje
Alt fra Interne flater
nav.no
På nav.no skal vi møte folk med tillit og vise frem mulighetene. Brukerne skal finne frem på nettsidene, og få gjort det de kom for. Her finner du innholdsstrategien for nav.no, oversikt over innholdet som finnes der, og hvordan du lager det.
Innholdsstrategi for nav.no
InnholdsstrategiRetningslinjeHvordan fungerer varsler til privatpersoner?
Min sideGuideHva møter personer som logger inn på nav.no?
Min sideGuideVerktøy
SidetyperGuide
Alt fra nav.no
Produktledelse
Vi utvikler og forbedrer kontinuerlig produktene vi leverer til innbyggerne som en del av NAVs samfunnsoppdrag. Dette gjør vi ved å jobbe brukernært, datadrevet og hypotesebasert, innenfor de til enhver tid gjeldende lovkrav og øvrige rammer. Her får du inspirasjon, råd og verktøy til å lykkes i dette arbeidet.
Hva er NAVs produktutviklingsmodell?
ProduktutviklingsmodellenRetningslinjeProduktstrategi skal gi bedre beslutningsgrunnlag
ProduktutviklingsmodellenRetningslinjeModenhetsskalaen skal hjelpe oss til å stoppe opp
ProduktutviklingsmodellenRetningslinjeNADA (NAVs dataplattform)
DatadrevetGuide
Alt fra Produktledelse
Produktteam
I NAV har vi en ambisjon om å optimalisere for endringsevne over tid. For å få til det trenger vi fremragende team som benytter gode praksiser og som har forutsetningene som trengs for å ta eierskap til både problem og løsning. Her finner du tips og råd til hvordan vi kan bygge slike team.
Teamtopologi i NAV
OrganiseringGuideTeamkontrakt
SamarbeidGuideHelsesjekk
SamarbeidGuideHvorfor lærende team er løsningen på NESTEN alt
OrganiseringGuide
Alt fra Produktteam
Skjema og søknad
Skjemaer inkluderer søknader, registreringer og kalkulatorer. Det er viktig at disse oppleves støttende, vennlige og effektive.
Skjemavalidering og feilmeldinger
UURetningslinjeStandardtekster for digitale søknader
SøknadsstandardRetningslinjeObligatoriske og valgfrie skjemafelt
UURetningslinjeDeaktiverte tilstander (disabled states)
UURetningslinje
Alt fra Skjema og søknad
Universell utforming
Universell utforming handler om at tjenester, produkter og omgivelser skal kunne brukes av alle som trenger dem, uavhengig av funksjonsevne eller brukskontekst.
4.1.3 Statusbeskjeder
WCAGRetningslinje1.4.12 Tekstavstand
WCAGRetningslinje2.4.6 Overskrifter og ledetekster
WCAGRetningslinjeHvordan lage gode lenker?
InnholdsarbeidGuide