God praksis
Alle som jobber med produktutvikling i Nav sitter på kunnskap og erfaring som er nyttig for andre. Derfor deler vi god praksis med hverandre her.
Brev
Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne skrive gode brev til Navs brukere.
Visuelle retningslinjer for brev
UtformingRetningslinjeStandard for brev
BrevstandardRetningslinjeKrav til universell utforming i brev
UtformingRetningslinjeKrav til signatur i brev
InnholdRetningslinje
Alt fra Brev
Brukerinnsikt
Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne gjennomføre brukerinnsiktsarbeid oftere, mer effektivt, med ønsket kvalitet, som er etisk riktige, inkluderende og lovlige.
Mål brukeratferd med Amplitude
MålingVerktøyMål bruk og tilfredshet
MålingGuideLag spørreundersøkelser med Hotjar
MålingVerktøy
Alt fra Brukerinnsikt
Design
Digitale produkter i NAV bør ha et helhetlig design som er intuitivt, tilgjengelig og behagelig å bruke. Her finner du tips, retningslinjer og guider som hjelper deg å jobbe med design i ditt team.
Fargepaletter for datavisualisering
UI-designRetningslinjeRetningslinjer for design av microfrontends
UI-designRetningslinjeSVG-ikoner og tilgjengelighet
UI-designRetningslinjeGuide til Figma
UI-designGuide
Alt fra Design
Frontend
Frontend er mer enn bare hjertet av nettsider og applikasjoner - det er det visuelle og interaktive laget som brukerne møter. UX, testing, UU og en rekke verktøy kommer sammen for å skape et sømløst, intuitivt og tiltalende brukergrensesnitt.
Golden Path frontend
Fart og flytGuideHvilke nettlesere, enheter og hjelpemidler støtter vi?
Fart og flytRetningslinjeAksels sandbox
Fart og flytVerktøyGithub npm registry
Fart og flytGuide
Alt fra Frontend
Innholdsarbeid
Bak enhver god nettside står godt innhold. NAVs innhold skal løse ekte problemer for ekte mennesker, og sørge for at innbyggerne finner, forstår og får til. Her får du tips, retningslinjer og verktøy til å lage og forvalte innhold som gjør jobben sin.
Innholdsstrategi for nav.no
PlanleggingRetningslinjeSlik skriver vi i Nav
ProduksjonRetningslinjeMål bruk og tilfredshet
ForvaltningGuideFinn brukernes viktigste oppgaver med toppoppgavemetoden
PlanleggingGuide
Alt fra Innholdsarbeid
Interne flater
Disse sidene er for deg som arbeider med løsninger for interne flater, og lurer på hvor du skal finne informasjon - eller kanskje litt inspirasjon. Vi prøver å forklare noe av det som er forskjellen på innbyggerløsninger og arbeidsverktøy for NAVs ansatte.
Brukeropplevelse på interne flater
BrukeropplevelseGuidePrinsipper for brukeropplevelse på interne flater
BrukeropplevelseRetningslinjeBrukerinvolvering av egne ansatte
BrukeropplevelseGuideArbeidsflater i kontinuerlig endring
BrukeropplevelseGuide
Alt fra Interne flater
Kompetanseutvikling
For at vi i Nav skal nå ambisjonen vår «Sammen løser vi samfunnsoppdraget» i virksomhetsstrategien vår, må Nav bli en lærende organisasjon som skaper mestring. Dette forutsetter at vi jobber kunnskapsbasert, har en god delingskultur og at vi jobber systematisk med kompetanseutvikling, både på individ, gruppe- og organisasjonsnivå.
Hvordan kan vi jobbe med kompetanseutvikling hos oss?
IT-avdelingenGuideHvordan kan jeg utvikle min egen kompetanse?
IT-avdelingenGuideHvordan gjennomføre en KU-MO-workshop?
IT-avdelingenVerktøyHva er KU-MO?
IT-avdelingenGuide
Alt fra Kompetanseutvikling
nav.no
På nav.no skal vi møte folk med tillit og vise frem mulighetene. Brukerne skal finne frem på nettsidene, og få gjort det de kom for. Her finner du innholdsstrategien for nav.no, oversikt over innholdet som finnes der, og hvordan du lager det.
Hvordan fungerer varsler til privatpersoner?
Min sideGuideInnholdsstrategi for nav.no
StrategiRetningslinjeHva møter personer som logger inn på nav.no?
Min sideGuideBeredskapsplan for nav.no
StrategiRetningslinje
Alt fra nav.no
Produktledelse
Vi utvikler og forbedrer kontinuerlig produktene vi leverer til innbyggerne som en del av NAVs samfunnsoppdrag. Dette gjør vi ved å jobbe brukernært, datadrevet og hypotesebasert, innenfor de til enhver tid gjeldende lovkrav og øvrige rammer. Her får du inspirasjon, råd og verktøy til å lykkes i dette arbeidet.
Produktstrategi skal gi bedre beslutningsgrunnlag
ProduktutviklingsmodellenRetningslinjeHva er NAVs produktutviklingsmodell?
ProduktutviklingsmodellenRetningslinjeNADA (NAVs dataplattform)
DatadrevetGuideModenhetsskalaen skal hjelpe oss til å stoppe opp
ProduktutviklingsmodellenRetningslinje
Alt fra Produktledelse
Produktteam
I NAV har vi en ambisjon om å optimalisere for endringsevne over tid. For å få til det trenger vi fremragende team som benytter gode praksiser og som har forutsetningene som trengs for å ta eierskap til både problem og løsning. Her finner du tips og råd til hvordan vi kan bygge slike team.
Teamtopologi i Nav
OrganiseringGuideTeamkontrakt
SamarbeidGuideHvorfor lærende team er løsningen på NESTEN alt
OrganiseringGuideHelsesjekk
SamarbeidGuide
Alt fra Produktteam
Skjema og søknad
Skjemaer inkluderer søknader, registreringer og kalkulatorer. Det er viktig at disse oppleves støttende, vennlige og effektive.
Deaktiverte tilstander (disabled states)
UURetningslinjeNavigasjon i skjemaer
UtformingRetningslinjeObligatoriske og valgfrie skjemafelt
UURetningslinjeStandardtekster for digitale søknader
SøknadsstandardRetningslinje
Alt fra Skjema og søknad
Universell utforming
Universell utforming handler om at tjenester, produkter og omgivelser skal kunne brukes av alle som trenger dem, uavhengig av funksjonsevne eller brukskontekst.
Deaktiverte tilstander (disabled states)
SkjemaRetningslinje1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
WCAGRetningslinjeNavigasjon i skjemaer
SkjemaRetningslinjeTilgjengelighetserklæring: slik rapporterer du WCAG-status
TilgjengelighetserklæringGuide