Skjema og søknad
Skjemaer inkluderer søknader, registreringer og kalkulatorer. Det er viktig at disse oppleves støttende, vennlige og effektive.
Undertema
Innholdstype
Søknadsbygger
Et dra og slipp-verktøy for å bygge søknader på en enkel måte i NAV.
Søknadsbyggeren
Søknadsbyggeren er NAVs verktøy for å bygge søknader for innlogget og uinnlogget bruker. Bruk av verktøyet krever ikke utviklerkompetanse.
SøknadsbyggerVerktøy
Søknadsstandard
Standarden består av retningslinjer for hvordan vi lager søknadsdialoger som har gode brukeropplevelser og som ivaretar søkernes rettssikkerhet.
Standardtekster for digitale søknader
Her finner du standardtekster som er felles for alle digitale søknader.
SøknadsstandardRetningslinjeStandard for digitale søknader
Her finner du krav til funksjonalitet, struktur, design og faste tekster som skal benyttes. Standarden skal brukes av alle som arbeider med utvikling av digitale søknader i NAV.
SøknadsstandardRetningslinje
Utforming
Det er viktig at skjemaer i NAV er så enkle som mulig og at de er så like som mulig. Her finner du anbefalinger til et helhetlig uttrykk og UX.
Navigasjon i skjemaer
En kort oversikt over navigasjonselementene og hvor de plasseres i et skjema.
UtformingRetningslinjeRekkefølge på elementene i et spørsmål
Slik ser spørsmål og tilhørende informasjon ut.
UtformingRetningslinje
UU
Både enkle og avanserte skjemaer skal kunne brukes av alle. Uavhengig av funksjonsgrad og hvilke hjelpemidler som benyttes.
Obligatoriske og valgfrie skjemafelt
Hvordan oppfylle kravene til merking og samtidig minimere kognitiv belastning?
UURetningslinjeSkjemavalidering og feilmeldinger
Gode feilmeldinger hjelper alle når de fyller ut skjemaer, men de er særlig viktige for folk med nedsatt syn og folk med kognitiv funksjonsnedsettelse.
UURetningslinjeDeaktiverte tilstander (disabled states)
Hvorfor er deaktiverte tilstander utfordrende, og hvordan unngå man dem.
UURetningslinje