Brukerinnsikt
Brukerinnsikt
Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne gjennomføre brukerinnsiktsarbeid oftere, mer effektivt, med ønsket kvalitet, som er etisk riktige, inkluderende og lovlige.
Webverktøy for brukerinnsikt
Vet du hvor mange som besøker nettsidene dine, og om de får gjort det de skal? Her gis en generell introduksjon til verktøy vi bruker i NAV for å måle bruk og tilfredshet.
Mål brukeratferd med Amplitude
Hvor mange er det som bruker appen? Hva gjør de i appen? Amplitude kan hjelpe deg med å finne ut alt av dette.
—8. juni 2023Lag spørreundersøkelser med Hotjar
Hotjar lar deg måle tilfredshet og forståelse av innholdet ved hjelp av små spørreundersøkelser.
—12. desember 2022Finn toppoppgaver med Task Analytics
Få oversikt over hvilke oppgaver brukerne prøver å løse.
—30. november 2022Kvalitetssjekk med Siteimprove
Siteimprove hjelper oss med å kvalitetsikre innhold og kode på nettsider.
—30. november 2022Test skisser og prototyper med UXtweak
UXtweak lar deg test skisser, prototyper umoderert.
—30. november 2022Samtykke
I mye av innsiktsarbeidet i NAV er behandlingsgrunnlaget samtykke. Her er nærmere informasjon om hvordan vi overholder kravene til et gyldig samtykke.
Retningslinjer for skriftlig samtykke
Her finner du retningslinjer for samtykke til innhenting av personopplysninger.
—30. november 2022Retningslinjer for elektronisk (digitalt) samtykke
Et elektronisk samtykke må inneholde det samme som et analogt samtykke.
—30. november 2022Huskeliste for samtykker
Huskeliste for å lage samtykke til bruk i intervjuer, brukertester og annet innsiktsarbeid.
—30. november 2022Maler for samtykke til intervju
Når du skal gjøre et intervju behandler du som regel personopplysninger. Da trenger du et gyldig samtykke som behandlingsgrunnlag. Her får du noen eksempler.
—1. februar 2023Innsiktsetikk
Her gis en generell introduksjon til retningslinjer og verktøy som kan bidra til at vi gjør innsiktsarbeidene våre på en etisk god måte.
Etikk når du planlegger innsiktsarbeid
Når du planlegger et innsiktsarbeid må du gjøre både etiske og juridiske vurderinger for å sikre at du gjennomfører innsiktsarbeidet på en god måte.
—30. november 2022Etikk når du gjennomfører innsiktsarbeid
Når du gjennomfører et innsiktsarbeid må du gjøre etiske og juridiske vurderinger for å ivareta integriteten til de som har takket ja til å delta.
—30. november 2022Etikk når du analyserer og formidler brukerinnsikt
Når du analyserer og formidler dataene er det mange etiske hensyn og juridiske regler vi må overholde.
—30. november 2022Brukertesting
God brukeropplevelse forventes av brukerne våre. Brukertesting er en metode som gir innsikt i hva brukerne faktisk gjør og mener om våre brev, skisser, prototyper eller publiserte løsninger.
NAV Testlab i Fyrstikkalléen 1
Team ResearchOps tilbyr produktteam en ferdig rigget testlab med alt av nødvendig utstyr og fasiliteter for brukertester med blikksporing på laptop, PC-skjerm, smarttelefoner eller nettbrett.
—15. februar 2023Slik bestiller du NAV Testlab
Fremgangsmåte steg-for-steg for å bestille Testlaben i Fyrstikkalléen 1, Oslo.
—2. desember 2022Rutiner for NAV Testlab
Her finner du interne rutiner for administrasjon, drift og bruk av NAV Testlab.
—13. februar 2023Oppdag struktur med kortsortering
La brukeren sortere innholdet på en måte som er logisk for dem med kortsortering og UXtweak.
—30. november 2022Test innhold med tretesting
Test om innholdet er strukturert på en god måte med tretesting og UXtweak.
—30. november 2022"Test min løsning"
Inkluderer du mennesker med funksjonsvariasjon i innsiktsarbeidet ditt?
—6. juni 2023Brukermedvirkning
Brukermedvirkning handler om hvordan du inkluderer faktiske brukere for å forbedre løsningen din.
Brukerinvolvering av egne ansatte
Hva må du tenke på hvis du skal involvere egne ansatte i produktutviklingen?
—30. november 2022Brukermedvirkning i Arbeids- og velferdsdirektoratet
Vi tar med brukerrepresentanter på råd gjennom faste brukerutvalg. Brukerutvalget skal blant annet bidra til å sikre brukermedvirkning innenfor områder i NAV, som har betydning for brukerne.
—27. januar 2023Innsiktstorget
Innsikt er gull verdt. Derfor ønsker vi å dele innsikt så flere kan nyte godt av den. Flere artikler deles etter hvert ...
Brukerinnsikt om NAVs IT-løsninger
Lurer du på hvordan ansatte i NAV opplever systemløsningen du jobber med eller IT-systemene generelt?
30. november 2022Kunnskapsbanken - hjelpemidler og tilrettelegging
En kunnskapsbank om hjelpemidler og tilrettelegging.
—30. november 2022