Guide
Slik lager du en livssituasjonsside
Lær å sette opp sider for ulike livssituasjoner, trinn for trinn.
Når du skal i gang med å lage en livssituasjonsside, kan det være lurt å starte med å kartlegge hvilke av NAVs produkter (pengestøtter, tjenester eller hjelpemidler) som treffer brukerne i denne livssituasjonen. Når disse er på plass, vil det være mye enklere å jobbe med situasjonssiden.
Oppstart
Ok, la oss si at du har samlet en arbeidsgruppe som står klar til å jobbe med en ny situasjonsside. Hvor starter dere? Jo, i det ferdiglagde workshop-opplegget for situasjonssider (Mural). Opplegget bygger på den godt utprøvde innholdsmetodikken kjernemodellen.
Synes du dette så vrient ut? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg.
I workshopopplegget vil du se det er et felt for brukerinnsikt. Den henter du for eksempel ut ved å bruke disse verktøyene:
Task analytics - hva kommer innbyggerne for å gjøre på sidene din?
HotJar - hvor fornøyde er brukerne med sidene dine?
Amplitude - hvordan blir sidene dine brukt?
Husk også å samle innsikt fra alle team og enheter som er inkludert i livssituasjonen, i tillegg til kontaktsenteret.
Trenger teamet ditt litt hjelp til å sette opp målinger? Eller kanskje dere vil ha en gjennomgang av innholdsstrategien?
Ta kontakt med oss i Team personbruker!
Etter workshopen vil du ha et godt grunnlag for å skrive ut innholdet. Husk å holde fokus på klart språk, nøkkelord og å løse brukernes toppoppgaver!
Hjelp til skriverarbeidet:
Enkel kvalitetssikring med NAVs språkhjelp
Språkarbeid i Produktområder, team og prosjekter (Navet)
Og... når du trodde du var ferdig - ikke glem å teste innholdet!
Slik kan du brukerteste innholdet ditt (Navet)
Visuell design og komponenter
Her finner du designmalen i Figma
Publisering i Enonic
For å publisere i Enonic, må du:
Trenger dere en intro til Enonic? Ta kontakt med oss i Team personbruker, så setter vi opp tid til å gå igjennom sammen!
Kvalitetskontroll med Siteimprove
Når innholdet er klart, er det lurt å ta en kvalitetsjekk med Siteimprove. Verktøyet vil blant annet hjelpe deg å finne redaksjonelle forbedringspunkter som:
Her kan du lese mer om hva siteimprove kan hjelpe deg med.
Endelig lansering!
Bare en liten sjekkliste står nå mellom deg og lanseringen:
Får innbyggerne svar?
Husk å følge opp innholdet etter lansering for å sjekke at det virkelig løser brukerspørsmålene du avdekket i innsiktsfasen. For å følge opp innholdet på en god måte, anbefaler vi å:
Lykke til! Og ta gjerne kontakt med Team Personbruker hvis du vil høre mer eller ha litt ekstra hjelp på noen av punktene over.
Lurer du på hva slags livssituasjoner som er planlagt for de ulike områdene? Her er en oversikt over hvilke livssituasjoner som er kartlagt så langt (Mural).
Har du satt deg inn i innholdsstrategien for nav.no? Den ligger til grunn for alt innholdsarbeidet på nettsidene våre.
Medvirkende