Har du spørsmål om bruk av sidemalen Slik gjør du det? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg!
Hvem er ansvarlig?
Produktteamet, kjernegruppen eller innholdseierne som forvalter produktene eller temaet Slik gjør du det-sidene tar for seg, er ansvarlige for sidene.
Navngiving
Slik gjør du det-sidene skal ha meningsbærende titler. Formen på tittelen bør være [verb / handling] + [substantiv / det som sendes inn eller meldes om].
For eksempel "Meld yrkesskade" eller "Send meldekort".
Bakgrunn
Tittelen vises på kortet som gir inngang til siden.
Ved å formulere handlingen blir det tydeligere hva skjemaet er knyttet til. Det gjør at kortet vil fungere som en handlingsdriver i konteksten det vises. Det bidrar også til mer konsistent navngiving på tvers av områder.
Tittelen i utlistinger gjør det enklere å finne produktet alfabetisk. Derfor bruker vi ikke verb her.
Innholdsstruktur og ankerlenker
Innholdet på siden er delt opp i meningsfulle hovedkapitler og underkapitler. Gjerne kronologisk i brukerreisen og liknende strukturen på produktsider, hvis det er hensiktsmessig.
Hvis det finnes flere skjemaer som skal ha samme type innhold, bør titlene og inndelingen gjøres mest mulig lik.
Ankerlenker til kapitlene
Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet
Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell. Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Eksempel: kapittel om frist har ankerlenke nav.no/skjemanavn#frist, enten tittelen på kapittelet er «Hva er fristen?» eller noe annet, og om tittelen endres.
Bakgrunn
Mange innbyggere bruker flere tjenester samtidig, og har nytte av mest mulig lik struktur og gjenkjennelighet på tvers.
Korte lenker og ankerlenker er nyttig i brev eller dialog med kontaktsenteret eller andre situasjoner der innbyggeren skal skrive inn lenken manuelt i nettleseren. Det reduserer også sjansen for feil og dårlig brukeropplevelse.
Elementer på siden
Sideheader
Inneholder
Piktogram for innholdstypen (likt for alle Slik gjør du det-sider)
Innholdstype, her "Slik gjør du det"
Tittel bestående av verb og skjemanavn/det som skal meldes inn, for eksempel "Meld yrkesskade"
Ingress
Hvis aktuelt: inngang til informasjon om skjemaet for andre målgrupper
Dette hentes fra metadataene.
Bakgrunn
Toppen av siden skal gi en god introduksjon til siden, og få frem hva siden handler om og hvem den er for.
Tittel, type, ingress og piktogram er alltid med og er alltid lik for den enkelte siden. Unntakene er mindre kort, der kun tittel og type er med.
Innholdsmeny
Siden har en innholdsmeny med snarvei til korresponderende hovedkapittel på siden.
Hovedkapitler med underkapitler har en undermeny.
Bakgrunn
Innholdsmenyen skal gjøre det enklere å få overblikk over innholdet på siden og navigere raskt til det man lurer på.
Inngang til lovtekst
Lenker til lovtekst om skjemaet ligger under "Hva sier loven?", nederst på siden. Bruk tittelen på loven som lenketekst.
Språkversjoner
Hva sier loven?
Kva seier lova?
What does the law say?
Inngang til aktuelle situasjoner
Situasjoner der skjemaet er aktuelt ligger som siste kapittel i relevant hovedkapittel. Bruk komponenten "Aktuelle situasjoner". Denne henter situasjonene fra metadataene.
Bakgrunn
Situasjonskort knytter skjema og situasjonene sammen slik at brukere kan gå via det ene til det andre.
Mange kommer rett inn på siden via google eller direktelenker. Da er det nyttig å få inngang til den eller de situasjonene som kan gi mer overblikk og vise hvilke andre tilbud som finnes i situasjonen.
Inngang til produkter eller verktøy
For å gi inngang til andre produkter eller relevant informasjon, setter man inn kort i løpende tekst. Før kortet bør det være tekst som setter det i kontekst - hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på dette produktet eller denne informasjonen?
Du kan også bruke kort som inngang til andre slik gjør du det-sider, temaartikler, kalkulatorer eller veivisere.
Kortene viser sidetittelen/produktnavnet og kategori.
Situasjonsbestemt informasjon eller lister med utdyping
Til situasjonsbestemt informasjon eller til ulike alternativer på samme nivå, bruker vi trekkspill (accordion). Det skal være minst to trekkspill i listen.
Utdyping av en prosess eller tema
Til nødvendig utdyping av en prosess eller tema, bruker vi les mer (read more). Dette brukes sparsomt på siden og til tydelig avgrensede tema.
For å tydeliggjøre innholdet i elementet best mulig for brukerne, bør lenketeksten være så konsis som mulig, for eksempel “Slik gjør du x”, “Slik beregner vi y“, “Dette regnes som inntekter”. Unngå formuleringen "Les mer om ...".
Vi bruker kun én les mer-komponent av gangen. Det skal være annet innhold, slik som brødtekst, mellom to les mer-komponenter.
Satser, utbetalingsdatoer, saksbehandlingstider og dokumentasjonskrav
Til dette bruker vi utvidbart kort (expansion card). Satser, saksbehandlingstider og utbetalingsdatoer er sentralt forvaltet informasjon som brukes både på produktsider og i sentrale oversikter.
Kortet får et av fire ikoner, avhengig av type.
Søknader, skjema, klage og anke
For å lenke til søknader, skjema, klage og anke, bruker vi komponenten skjemadetaljer. Disse er vedlikeholdt sentralt og vises både på produktsiden og i sentrale oversikter.
Skjemadetaljene har én knapp som leder til søknaden. Hvis det er mulig å velge mellom digital innsending og innsending via post, får man dette valget i neste steg. Det samme gjelder for inngang til ettersendelse.
Mer om hvordan skjemadetaljene fungerer finner du i e-læringen.
Metadata
Alle Slik gjør du-sider skal ha disse metadataene:
Navnet på siden. Formuleres som "verb + handling", for eksempel "Send meldekort".
I utlistinger av produkter på oversiktssider, bruker vi substantivet, for eksempel "Yrkesskademelding" eller "Meldekort". Denne alternative tittelen setter du i venstremenyen (metadata) i Enonic.
Hvis det er hensiktsmessig å vise en annen tittel i oversikter der siden dukker opp, kan man legge inn en egen tittel for utlisting.
Dette kan du bruke for å legge siden mer naturlig alfabetisk eller for å starte med triggerord. Et eksempel på dette er siden "Erklære farskap" som i oversikter bruker listetittelen "Farskapserklæring".
Hovednavnet for siden vil fortsatt bli brukt på produktkort, i søk og som tittel på siden.
Innholdstypen er "Slik gjør du det". Denne innholdstypen vises som "Annet" i oversikter.
Kobling til en eller flere situasjoner der skjemaet er aktuelt.
Områdene:
Arbeid
Helse og sykdom
Familie og barn
Pensjon
Sosiale tjenester og veiledning
Hjelpemidler og tilrettelegging
På tvers
Skjemaet skal knyttes til minimum ett område. Det kan knyttes til flere hvis det er aktuelt.
Dette er målgruppene på nav.no:
Privatperson
Arbeidsgiver
Samarbeidspartner (flere undergrupper)
Skjemainformasjonen skal kun ha én målgruppe.
Innhold om samme skjema til andre målgrupper.
Merking av hvilket språk artikkelen er skrevet på:
Norsk (bokmål)
Norsk (nynorsk)
Engelsk
Eventuelt andre språk
Alle skjema som har saksbehandlingstider, utbetalingsdatoer og/eller satser skal ha disse som produktdetaljer. Når detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises Slik gjør du det-siden i relevante oversikter.
Produktdetaljene kan også settes inn i teksten på siden for å vises i kontekst.
Alle søknader, skjema, klage- og ankeløsninger tilknyttet siden.
Når detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises siden i relevante oversikter.
Skjemadetaljene settes også inn i teksten på siden for å vises i kontekst og gi inngang til skjemaene.
Ingressen skal være kort og konsis. Ingressteksten brukes på siden, inngang til siden fra situasjonssider, i oversikter og i søketreff.
Dette er eierkategoriene:
Ytelsesavdelingen
Ytelsesavdelingen / Arbeid og ytelser styringsenhet
Ytelsesavdelingen / Familie- og pensjonsytelser styringsenhet
Arbeids- og tjenesteavdelingen
Juridisk avdeling
Kunnskapsavdelingen
Kommunikasjonsavdelingen
Økonomi
Statistikk
Hjelpemidler og tilrettelegging
Kontaktsenteret
Team personbruker
IT-avdelingen
Fylke
Hjelpemiddelsentralen
Arbeidslivssenter
Min Side
Direktoratet
Annet
Produktet skal minimum ha én eier. Det kan ha flere hvis det er aktuelt.
Eieroversikten brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
Hvis innholdet forvaltes av noen andre enn eieren, skal det markeres hvem som forvalter det. Det er disse kategoriene:
PO AAP
PO Arbeid
PO Familie
PO Helse
PO Pensjon
PO Arbeidsgiver
Digisos
Det kan være flere som forvalter innholdet sammen.
Informasjonen brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
Metadataene legges inn i redaktørgrensesnittet i Enonic.
Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.
URL
Siden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål: nav.no/handling (eventuelt kortversjon av skjemanavn der disse er lange) f.eks nav.no/meld-yrkesskade
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/handling f.eks nav.no/arbeidsgiver/meld-yrkesskade
For andre språkvarianter: nav.no/handling/språk .eks nav.no/meld-yrkesskade/en
For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/handling/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/meld-yrkesskade/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
æ erstattes med a
ø erstattes med o
å erstattes med a
Bakgrunn
Personbrukere er hovedmålgruppen vår, og hovedspråket på nav.no er bokmål. For at flertallet skal få en URL som er så enkel som mulig, dropper vi denne informasjonen i URL til denne gruppen.
Derimot angir vi målgruppe og språk i URLer til andre grupper og for andre språkvarianter.
Vi bruker ikke område eller annet hierarki i URL siden skjemaene ikke har én fast plass i strukturen, men brukes og settes sammen i ulike kontekster. De ligger rett under forsiden i strukturen.
NKS får korte, enkle lenker å dele med innbyggere
Lenker i brev blir enklere å skrive inn i nettleseren
Bedre brukeropplevelse for innbyggere som skal skrive inn lenker manuelt, mindre sjanse for feil
Vi slipper å lage egne kortlenker for NKS og brev
Ærligere URLer utifra hvordan innholdet vårt faktisk er organisert
Medvirkende
Tuva Sverdstad
Innspill til artikkelen
Logg inn med NAV SSO for å gi innspill til artikkelen