Hva ville vi for eksempel fortalt en bruker som kom inn døren på et NAV-kontor og sa de var blitt alene med barn, eller at de har blitt syke?
Hva trenger brukeren å vite om?
Hvilke produkter, pengestøtter, tiltak og tjenester kan vi tilby?
Hvilke andre aktører kan bidra med tjenester som NAV ikke tilbyr?
Dette er viktige spørsmål å stille seg for å gjøre innholdet på situasjonssiden mest mulig relevant og spisset. Når vi bygger opp informasjonen rundt situasjoner folk kjenner seg igjen i, blir det enklere å finne frem på nav.no, også for dem som ikke kjenner til NAVs produkter fra før.
Vi setter brukerne i førersetet ved å vise frem hele NAVs tilbud, på tvers av kapitler i lovverket og NAVs interne organisering.
Tips
Ved å sette produktene i konteksten av en livssituasjon blir det enklere for folk å forstå hva de kan ha rett til, og gjennom det å få hjelpen de har rett til fra NAV.
Dette støtter også regjeringens digitaliseringsstrategi, som blant annet sier at "ved å ta utgangspunkt i en livshendelse setter vi brukeren i sentrum.»
Tips
Har du spørsmål om bruk av situasjonssider? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg!
Kjernegruppene som har ansvar for et eller flere produkter som er presentert på siden, har sammen ansvar for situasjonssiden.
Innholdsstruktur
Innholdet på livssituasjonssiden er delt opp i meningsfulle underkapitler. Underkapitlene kan deles opp i undersituasjoner, eller i temaer ettersom hva som gir mening for den aktuelle livssituasjonen.
Ankerlenker til innholdsseksjoner
Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet/seksjonen
Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell. Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Bakgrunn
Korte lenker og ankerlenker er nyttig i brev eller, dialog med kontaktsenteret eller andre situasjoner der innbyggeren skal skrive inn lenken manuelt i nettleseren.
Det reduserer også sjansen for feil og dårlig brukeropplevelse.
Elementer på siden
Header for livssituasjon
Headeren inneholder:
Unikt piktogram for livssituasjonen
«Dette kan du ha rett til» (situasjoner for innbyggere) eller "Dette må du som arbeidsgiver vite nå" (situasjoner for arbeidsgivere)
Situasjonsnavnet
Innholdsmeny
Situasjonssiden har en innholdsmeny med snarvei til kapittelet den tilhører på siden.
Bakgrunn
Innholdsmenyen skal gjøre det enklere å få overblikk over innholdet på siden og navigere raskt til det man lurer på.
Inngang til produkter som er relevante
De sentrale produktene i livssituasjonen legges som produktkort i «varehyllen».
Mindre aktuelle produkter kan settes inn i løpende tekst som mini-produktkort. Før du setter inn et produktkort bør du legge til en liten tekst som forklarer hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på produktet.
Bakgrunn
Produktkort i kontekst gjør det enklere for brukeren å identifisere unike produkter og skille dem fra hverandre.
Inngang til tilgrensende situasjoner
Tilgrensende livssituasjoner kan lenkes til i løpende tekst med mini-livssituasjonskort. Før kortet bør det være tekst som forklarer hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på den livssituasjonen.
Bakgrunn
Mange innbyggere har sammensatte situasjoner. Istedenfor å liste ut alle produkter som kan være aktuelle i sammensatte situasjoner på livssituasjonssiden, gir vi inngang til andre livssituasjoner der man kan se relevante produkter i kontekst og få nyttig informasjon.
Det gjør hver enkelt livssituasjon mest mulig fokusert og konsis for innbyggeren og innholdsforvaltningen enklere for NAV.
Inngang til tilbud fra andre aktører
Når det er aktuelt å henvise til andre aktører, kan vi gjøre det på to måter:
Slik kan vi sette aktørens tilbud i kontekst eller i en kronologisk fremstilling av en prosess. Vi beskriver ikke andre aktørers tilbud i detalj, men gjør oppmerksom på at de finnes og lenker til relevant side på aktørens egne nettsider.
Formatet på lenken skal være [meningsbærende lenketekst (domene)].
Her kan vi bruke kort for å vise frem komplimenterende tilbud som er relevante for brukere i denne situasjonen. Kortet skal ha:
meningsbærende overskrift for tilbudet. Tittelen kan gjerne nevne tilbudet + aktøren, for eksempel Bostøtte fra Husbanken eller Foreldresupport fra Mental Helse.
en kort ingress som beskiver tilbudet, typisk én setning
kategori for tilbudet, for eksempel Pengestøtte fra Husbanken eller Rådgivingstjeneste fra Mental Helse
lenke til aktuell side på aktørens nettsider
Bakgrunn
Inngang til tilbud fra andre aktører synliggjør tilbud som utfyller tilbudet fra NAV i ulike situasjoner. Det gjør det enklere for folk å få overblikk over tilbud på tvers av etater.
Metadata
Alle situasjonssider skal ha disse metadataene:
Tittelen på situasjonen formuleres med verb, men uten pronomen, for eksempel "Vil registrere far eller mor" eller "Trenger tilrettelegging på skolen eller i barnehagen".
På den måten kan situasjonen settes inn i ulike kontekster, for eksempel Utvidet barnetrygd er aktuelt for deg som "Er helt eller delvis alene med barn".
Situasjonstitlene blir også enklere å skanne med blikket når ikke alle begynner med "Jeg".
Innholdstypen er "Situasjonsside".
Områdene:
Arbeid
Helse og sykdom
Familie og barn
Pensjon
Sosiale tjenester og veiledning
Hjelpemidler og tilrettelegging
Situasjonen skal knyttes til minimum ett område. Den kan knyttes til flere hvis det er aktuelt.
Situasjonen vil vises på alle områdesider der den er aktuell.
Dette er målgruppene på nav.no:
Privatperson
Arbeidsgiver
Samarbeidspartner (flere undergrupper)
Situasjonen skal kun ha én målgruppe.
Merking av hvilket språk artikkelen er skrevet på:
Norsk (bokmål)
Norsk (nynorsk)
Engelsk
Eventuelt andre språk
Ingressen skal være kort og brukes på situasjonskortet på områdesidene.
Dette er eierkategoriene:
Ytelsesavdelingen
Ytelsesavdelingen / Arbeid og ytelser styringsenhet
Ytelsesavdelingen / Familie- og pensjonsytelser styringsenhet
Arbeids- og tjenesteavdelingen
Juridisk avdeling
Kunnskapsavdelingen
Kommunikasjonsavdelingen
Økonomi
Statistikk
Hjelpemidler og tilrettelegging
Kontaktsenteret
Team personbruker
IT-avdelingen
Fylke
Hjelpemiddelsentralen
Arbeidslivssenter
Min Side
Direktoratet
Annet
Situasjonen skal minimum ha én eier. Den kan ha flere hvis det er aktuelt.
Informasjonen brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
Hvis innholdet forvaltes av noen andre enn eieren, skal det markeres hvem som forvalter det. Det er disse kategoriene:
PO AAP
PO Arbeid
PO Familie
PO Helse
PO Pensjon
PO Arbeidsgiver
Digisos
Det kan være flere som forvalter innholdet sammen.
Informasjonen brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
Metadataene legges inn i redaktørgrensesnittet i Enonic.
Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.
Designmal og publiseringssystem
Alle situasjonssider ligger i det sentrale publiseringssystemet. Malen forvaltes teknisk av Team personbruker slik at teamene ikke behøver å utvikle funksjonalitet eller vedlikeholde visuelt design og kode.
Bakgrunn
Å ha disse sidene i det sentrale publiseringssystemet gir alle team og områder like muligheter til redaktørtilgang, og vi unngår at noen team blir «serviceteam» for andre team på grunn av bemanning, kompetanse eller tilgang til ulike publiseringssystem.
URL
Situasjonssiden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål:
nav.no/livssituasjon (eventuelt kortversjon av situasjonstittel der disse er lange) f.eks nav.no/syk-lenge
Personbrukere er hovedmålgruppen vår, og hovedspråket på nav.no er bokmål. For at flertallet skal få en URL som er så enkel som mulig, dropper vi denne informasjonen i URL til denne gruppen. Men vi bruker den i URLer til andre grupper og for andre språkvarianter.
Vi bruker ikke område eller annet hierarki i URL siden produktene og livssituasjonene ikke har én fast plass i strukturen, men brukes og settes sammen i ulike kontekster. De ligger rett under forsiden i strukturen.
NKS får korte, enkle lenker å dele med innbyggere
Lenker i brev blir enklere å skrive inn i nettleseren
Bedre brukeropplevelse for innbyggere som skal skrive inn lenker manuelt, mindre sjanse for feil
Vi slipper å lage egne kortlenker for NKS og brev
Ærligere URLer utifra hvordan innholdet vårt faktisk er organisert
Medvirkende
Tuva Sverdstad
Innspill til artikkelen
Logg inn med NAV SSO for å gi innspill til artikkelen