Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Guide

Forside til personbrukere på nav.no

Forsiden til personbrukere på nav.no er bygget opp av fire innholdsseksjoner.

Hvem er ansvarlig?

Team nav.no og nav.no-redaksjonen oppdaterer forsiden.

Seksjon 1: Hva kan vi hjelpe deg med?

Denne seksjonen gir inngang til de 6 store områdene der NAV tilbyr tjenester. Inne på områdesidene får man inngang til aktuelle situasjoner for området.

Skjembilde av seksjonen med de 6 områdeinngangene

Seksjonen henvender seg først og fremst til de som er i en ny situasjon eller som er i kontakt med NAV for første gang og ikke vet hva de har rett til.

Bakgrunn

Fordi det fortsatt mangler oversettelser på nav.no, har den engelske versjonen av forsiden en enklere variant av denne seksjonen. Forøvrig er norsk og engelsk versjon av siden like.

Seksjon 2: Snarveier

Seksjonen gir inngang til sentrale toppoppgaver på nav.no. Disse oppgavene er særlig viktige for de som har søkt om eller allerede får støtte fra NAV, eller som vet godt hva de skal søke om.

Skjembilde av seksjonen

Saksbehandlingstider, utbetalingsdatoer og satser gir inngang til sentrale oversikter over dette.

Inngangene til å søke og ettersende er særlig rettet mot de som allerede vet hva de skal søke om eller ettersende til, i motsetning til seksjonen "Hva kan vi hjelpe deg med?"

Bakgrunn

Bakgrunn

Seksjon 3: Aktuelt

Saker som skal vises i Aktuelt-spalten på forsiden gjelder personbrukere. Det er to typer saker:

  • Gjentakende, årvisse saker som orienterer brukerne om noe som er relevant og viktig for mange, og som avlaster kontaktsenteret for henvendelser. Eksempler er utbetaling av feriepenger fra NAV eller spesielle regler for å sende meldekort i julen.
  • Ad hoc-saker som gjelder feil eller uregelmessigheter som angår mange, eller er særlig viktig for en mindre gruppe. NAVs informasjonsplikt tilsier at vi må varsle ved slike hendelser. Hvis vi vet hvilke brukere som er berørt, bruker vi direktevarsling og informasjon på Min side.
Skjembilde av seksjonen med to aktuelt-saker

Det er nav.no-redaksjonen som vurderer hva som er en aktuelt-sak. Sakene skal alltid være godkjent av fageier.

Informasjon som gjelder konkrete produkter, situasjoner eller andre tema skal også fremkomme i kontekst. Se hvordan vi håndterer ulike situasjoner i beredskapsplanen for nav.no.

Bakgrunn

Seksjon 4: Kontakt oss

Kontaktinformasjon til NAV. Seksjonen har direkteinngang til chat og til Kontakt oss-siden der man får oversikt over alle kanaler, med informasjon om hvordan man kan bruke dem eller til hva.

Skjermbilde av kontakt-seksjonen med inngang til chat og til kontakt oss-siden

Bakgrunn

Innlogget innhold

Brukere som er logget inn med BankID, får en egen modul på toppen av forsiden. Denne gir inngang til sentralt innhold på de innloggede sidene.

Skjembilde av seksjonen for innlogget innhold

I første versjon er det inngang til Dine utbetalinger og Dine saker.
Alle som sender meldekort får i tillegg inngang til Dine meldekort.

Bakgrunn

Medvirkende

Tuva Sverdstad,
Kari Breidal

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO