Guide
Slik bruker vi underdomener i NAV
Vi ønsker fremstå som ett NAV. Derfor er vi restriktive på bruk av underdomener.
Innholdet kan være utdatert
Underdomener skal bare brukes i spesielle tilfeller, og alltid etter avtale med Kommunikasjonsavdelingen som eier nav.no.
Når er det aktuelt med underdomener?
Kommunikasjonsavdelingen (NAV intranett) vil vurdere hvert enkelt tilfelle. Noen ganger brukes underdomener for re-branding av NAV-tjenester, som for eksempel arbeidsplassen.nav.no. Dette er en pilot som tester der om re-branding av en tradisjonell NAV-tjeneste vil føre til at arbeidsgivere i større grad vil bruke vil NAV til rekruttering.
Hvis du skal sette opp etter underdomene, er det denne regelen som gjelder:
Eksempler:
Retningslinjer for URL-er
Sidene skal ligge rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål: nav.no/produktnavn (eventuelt kortversjon av produktnavn der disse er lange) f.eks nav.no/foreldrepenger
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/produktnavn f.eks nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger
For andre språkvarianter: nav.no/produktnavn/språk .eks nav.no/foreldrepenger/en
For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/produktnavn/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
Hvorfor har vi disse retningslinjene?
Personbrukere er hovedmålgruppen vår, og hovedspråket på nav.no er bokmål. For at flertallet skal få en URL som er så enkel som mulig, dropper vi denne informasjonen i URL til denne gruppen.
Derimot angir vi målgruppe og språk i URL'er til andre grupper og for andre språkvarianter.
Vi bruker ikke område eller annet hierarki i URL siden produktene og livssituasjonene ikke har én fast plass i strukturen, men brukes og settes sammen i ulike kontekster. De ligger rett under forsiden i strukturen.
Medvirkende