God praksis
Mange som jobber med produktutvikling i Nav sitter på kunnskap og erfaring som er nyttig for oss alle. Det er god praksis som vi deler her.
Brev
Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne skrive gode brev til Navs brukere.
Alt fra Brev
Brukerinnsikt
Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne gjennomføre brukerinnsiktsarbeid oftere, mer effektivt, med ønsket kvalitet, som er etisk riktige, inkluderende og lovlige.
Alt fra Brukerinnsikt
Design
Digitale produkter i NAV bør ha et helhetlig design som er intuitivt, tilgjengelig og behagelig å bruke. Her finner du tips, retningslinjer og guider som hjelper deg å jobbe med design i ditt team.
Alt fra Design
Frontend
Frontend er mer enn bare hjertet av nettsider og applikasjoner - det er det visuelle og interaktive laget som brukerne møter. UX, testing, UU og en rekke verktøy kommer sammen for å skape et sømløst, intuitivt og tiltalende brukergrensesnitt.
Alt fra Frontend
Innholdsarbeid
Bak enhver god nettside står godt innhold. NAVs innhold skal løse ekte problemer for ekte mennesker, og sørge for at innbyggerne finner, forstår og får til. Her får du tips, retningslinjer og verktøy til å lage og forvalte innhold som gjør jobben sin.
Alt fra Innholdsarbeid
Interne flater
Disse sidene er for deg som arbeider med løsninger for interne flater, og lurer på hvor du skal finne informasjon - eller kanskje litt inspirasjon. Vi prøver å forklare noe av det som er forskjellen på innbyggerløsninger og arbeidsverktøy for NAVs ansatte.
Alt fra Interne flater
Kompetanseutvikling
For at vi i Nav skal nå ambisjonen vår «Sammen løser vi samfunnsoppdraget» i virksomhetsstrategien vår, må Nav bli en lærende organisasjon som skaper mestring. Dette forutsetter at vi jobber kunnskapsbasert, har en god delingskultur og at vi jobber systematisk med kompetanseutvikling, både på individ, gruppe- og organisasjonsnivå.
Alt fra Kompetanseutvikling
Kunstig intelligens
Kunstig intelligens (KI) beskriver systemer som selv lærer seg å løse oppgaver uten å få direkte instruksjoner fra mennesker om hvordan oppgaven skal løses, og i mange tilfeller utføres.
Alt fra Kunstig intelligens
nav.no
På nav.no skal vi møte folk med tillit og vise frem mulighetene. Brukerne skal finne frem på nettsidene, og få gjort det de kom for. Her finner du innholdsstrategien for nav.no, oversikt over innholdet som finnes der, og hvordan du lager det.
Alt fra nav.no
Produktledelse
Vi utvikler og forbedrer kontinuerlig produktene vi leverer til innbyggerne som en del av NAVs samfunnsoppdrag. Dette gjør vi ved å jobbe brukernært, datadrevet og hypotesebasert, innenfor de til enhver tid gjeldende lovkrav og øvrige rammer. Her får du inspirasjon, råd og verktøy til å lykkes i dette arbeidet.
Alt fra Produktledelse
Produktteam
I NAV har vi en ambisjon om å optimalisere for endringsevne over tid. For å få til det trenger vi fremragende team som benytter gode praksiser og som har forutsetningene som trengs for å ta eierskap til både problem og løsning. Her finner du tips og råd til hvordan vi kan bygge slike team.
Alt fra Produktteam
Skjema og søknad
Skjemaer inkluderer søknader, registreringer og kalkulatorer. Det er viktig at disse oppleves støttende, vennlige og effektive.
Alt fra Skjema og søknad
Universell utforming
Universell utforming handler om at tjenester, produkter og omgivelser skal kunne brukes av alle som trenger dem, uavhengig av funksjonsevne eller brukskontekst.