Guide
Finn brukernes viktigste oppgaver med toppoppgavemetoden
Få oversikt over hvilke oppgaver brukerne prøver å løse på websiden, og hvor godt de får det til.
Snarveier for NAV-ansatte
Hva og hvorfor
Vet du hva brukerne gjør på nettsidene dine? Vet du om de får det til?
Toppoppgavemetoden gir oss en oversikt over hvilke oppgaver brukerne prøver å løse på nettsidene våre og svar på om de får det til. Andelen som klarer å få gjort det de kom for kaller vi gjennomføringsgrad.
Metoden hjelper oss å finne ut om hvor mange folk prøver å løse en spesifikk oppgave, hvor mange som får det til, og gir oss en oversikt på hva de fleste prøver å gjøre på nettstedet. Vi får også en oversikt over hindrene som de fleste støter på.
Metoden hjelper oss å få svar på
Vi bruker tallene og fritekstsvarene i undersøkelsen til å prioritere hvilke oppgaver vi kan hjelpe brukerne å få utført, og nedprioritere oppgaver som er mindre viktige.
Når vi prioriterer oppgavene de fleste brukerne skal utføre og der mange ikke får gjort oppgaven så oppnår vi det største forbedringspotensialet.
Vi kan også bruke målingene til å se om endringer på tjenestene vi utvikler fører til økt gjennomføringsgrad over tid.
Du kan lese mere om metoden i flere artikler på nett, som denne av Gerry McGovern. Det finnes også en god bok om Top Tasks som anbefales.
Hvordan
For å komme igang så trenger du en oversikt over innholdet du vil finne toppoppgaver for, og hjelp fra kollegene dine til å lage en liste med toppoppgaver.
Oversikt over innholdet deres
Hvis dere har innholdet i Enonic XP så kan dere ta kontakt med Team personbruker for å få oversikt over innholdet deres.
Hvis dere har innholdet i egen app så må dere selv få oversikt over innholdet.
Listen med toppoppgaver
Når dere skal lage den første listen med toppoppgaver så bør dere sette av ca. 1 time for å sitte sammen og lage en liste.
Listen bør dekke de viktigste oppgavene vi tror at brukerne skal utføre. En liste bør ikke være lenger enn 20 oppgaver.
Her er noen eksempler
Dere bør også gi brukerne mulighet til å svare med fritekst dersom oppgaven deres ikke står i listen, slik at dere kan oppdage nye oppgaver dere ikke er kjent med fra før.
Analyse av resultater
Når du har samlet inn nok svar så kan du se på svarene overordnet.
Vi kan fortolke svarene slik: Oppgavene som har flest svar er oppgaver med høy etterspørsel hos brukerne våre. Oppgavene med høyest gjennomføringsgrad er enklere for brukerne å utføre enn de med lavere gjennomføringsgrad.
Som regel er det variasjon på hvor enkelt det er for brukerne å utføre de ulike oppgavene.
Ifølge metoden så er en gjennomføringsgrad på over 90% en oppgave som er relativt enkel for brukerne.
Dersom det er mange tusen som skal utføre oppgaver med over 90% gjennomføringsgrad så kan det fortsatt være mulig å forbedre dette til et høyere tall, men som regel så vil det være oppgaver med en lavere gjennomføringsgrad og mye etterspørsel som trenger mer oppmerksomhet.
Hvordan legger jeg til målingen i vår app?
Når du oppretter en undersøkelse i Task Analytics så får den sin egen kode som du kan legge til i deres app.
Du finner den ved å logge inn i Task analytics, åpne din undersøkelse, og deretter setup > code
. Be om hjelp fra en utvikler for å legge det til.
Risiko og sårbarhet
Vi gjennomfører jevnlig risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) — og gjør fortløpende tiltak. Til bruk utenfor NAV, anbefaler vi at det gjennomføres egne vurderinger.
Medvirkende