Guide
Brukeropplevelse på interne flater
Hvordan jobber vi med brukeropplevelsen til de ansatte i NAV? Hva tenker vi er de viktigste tingene å huske på?
Mange av løsningene som blir utviklet i NAV er for egne ansatte, ofte omtalt som interne brukere. Løsningene for egne ansatte omtales også som interne flater, ekspertsystemer eller arbeidsverktøy. De inngår i større eller mindre deler av arbeidsdagen til folk. Slike arbeidsverktøy stiller andre krav til brukeropplevelsen enn sider rettet mot befolkningen
Prinsipper for brukeropplevelse på interne flater
Mye av fagområdet innen design og brukeropplevelse handler om sider som skal møte hele befolkningen eller sider hvor man er innom for å utføre oppgaver en gang i blant.
En arbeidsgruppe, bestående av designere som jobbet med interne flater, satte seg ned og laget prinsipper for brukeropplevelse på interne flater.
Prinsippene prøver å forklare forventningene til brukeropplevelsen i arbeidsverktøy, og hvordan man lager brukeropplevelser tilpasset en kompleks arbeidshverdag.
Arbeidet var basert på erfaringer gjort i NAV og andre organisasjoner, samt artikler vi mente var dekkende som vi har listet opp nederst i artikkelen.
Hvem er den interne brukeren?
De ansatte i NAV er ikke en homogen gruppe med like arbeidsoppgaver. Det er et stort spenn i arbeidsoppgaver, og derfor mener vi det er riktig å ha få konkrete retningslinjer for hvordan interne flater skal utformes. Du som har ansvaret for løsningen skal ha handlingsrom til å bruke læringen din til å lage en best mulig tilpasset arbeidsflate til brukerne du er ansvarlig for. Vi bruker designsystemet og samarbeid for å lage gjenkjennelighet mellom løsningene, men mener at teamene selv bør finne ut hvordan arbeidsverktøyet skal utformes.
Vi oppfordrer sterkt til å finne samarbeidspartnere og inspirasjon hos andre team som lager løsninger for samme brukergruppe, innenfor samme domene eller innenfor samme lovverk.
Mange av NAVs ansatte må forholde seg til flere ulike fagsystemer. Gjelder det for din brukergruppe er det ekstra viktig at man samarbeider og finner løsninger som gir en lettest mulig arbeidshverdag for de som bruker løsningene. Det kan være nyttig å se i Teamkatalogen (kun tilgjengelig for NAV ansatte) eller stille spørsmål på Slack-kanalen (#design-interneflater) for å komme i kontakt med andre som har jobbet eller jobber med lignende problemstillinger.
Vi oppfordrer til å dele og å la seg inspirere av hverandre, teste og eksperimentere for å prøve ut hva som fungerer best i ulike arbeidssituasjoner.
Aksel
Aksel har tilpasset komponenter til interne flater, med fokus på å gi fleksibilitet i bruk til hvert enkelt team. Du kan stille spørsmål om bruk av komponenter på interne flater på NAVs interne Slack-kanal #design-interneflater eller Slack-kanalen #aksel-designsystemet
Brukerinvolvering
Når brukergruppen er et utvalg av NAVs ansatte, gir dette rom for andre måter å samarbeide og involvere brukerne på. Brukerinvolvering av egne ansatte beskriver noen av metodene som er brukt i NAV, og inneholder en egen seksjon om råd for personvern og personsensitive opplysninger.
Universell utforming = inkluderende arbeidsliv
NAV som organisasjon burde være opptatt av inkluderende arbeidsliv, og vi oppfordrer alle til å følge med på universell utforming og eventuelt spørre om hjelp i Slack-kanalen #nav-uu.
Leseliste
Anbefalte søkeord:
Enterprise UX
Enterprise systems
Anbefalte bøker:
Donald Norman - The design of everyday things
Donald Norman - Emotional Design
Medvirkende