Retningslinje
Standardtekster for digitale søknader
Her finner du standardtekster som er felles for alle digitale søknader.
Søkers erklæring
Vi ønsker bekreftelse før søker fyller ut søknaden for å sikre at søker er innstilt på å svare korrekt hen kan på spørsmål, men samtidig ikke skape utrygghet.
Standardteksten skal brukes på introsiden til søknaden og ikke når søknad er ferdig utfylt. Søkeren skal bare avgi erklæring én gang per søknad.
Innhente registeropplysninger
Vi henter registerinformasjon om søker som vi må informere om i søknaden. Siden ulike ytelser bruker forskjellige opplysninger i saksbehandlingen, har vi laget en oppskrift på hva som må være med i teksten:
Standardteksten skal brukes på introsiden til søknaden.
Rette registeropplysninger
Det er ikke alltid registre hvor NAV henter opplysninger fra er riktig/oppdatert. I de tilfellene er det viktig å gi søkere veiledning til hvordan de kan rette opp det som er registrert, slik at vi får tilgang til riktig opplysninger i vår saksbehandling.
Det vil være ulikt fra ytelse til ytelse hvordan man finner det best å informere om hvilke registerdata man benytter og hvordan man kan endre disse. Vi vil derfor anbefale noen prinsipper som bør være felles for alle.
Veiledningstekst skal brukes underveis i søknaden der vi viser registeropplysninger.
Ettersende dokumenter
Vi skal informere om muligheten til å ettersende opplysninger og dokumentasjon, og om konsekvensen av å ikke sende dette.
Standardteksten skal brukes på kvitteringssiden til søknaden. Det er også anbefalt at samme tekst vises på innsynssiden til saken.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt på nav.ytelsesavdelingen@nav.no dersom du har spørsmål eller innspill til standardtekstene.
Endringer
Dato | Beskrivelse |
---|---|
20. juni 2024 | Standardtekster publisert |
24. juni 2024 | Endret overskrifter for standardtekster |
Medvirkende