Verktøy
Test skisser og prototyper umoderert
Test enkelt og anonymt på mange med UXtweak.
Snarveier for NAV-ansatte
Vi bruker UXtweak til testing av skisser og prototyper.
Hva og hvorfor?
Hvordan fungerer visuelt design, tekst, flyt og funksjonalitet sammen i løsningen din? Umoderert brukertest er en enkel måte å teste på mange personer. Det kan gjøres på flate enkeltskisser, prototyper bygget i Figma eller i åpne nettløsninger.
At testen er umoderert vil si at du ikke treffer eller snakker med testpersonene underveis. Brukeren får en lenke til løsningen din og de får én eller flere testoppgaver du har laget på forhånd. Disse oppgavene skal de løse i skissen, prototypen eller nettløsningen.
Resultatene kan du analysere i verktøyet i etterkant.
Denne formen for umoderert brukertesting er nyttig når du vil:
Denne formen for umoderert brukertesting forteller deg kun hvordan folk vil løse en gitt oppgave - ikke hvorfor de vil løse den slik. Til det trenger du kvalitativ innsikt.
Hvordan?
Vi bruker verktøyet UXtweak til umodererte tester av skisser, prototyper eller nettløsninger.
Test av enkeltskisse (First click test)
Her gir du brukeren én eller flere oppgaver og ber dem peke på skissen der de tror de vil kunne løse den.
Du kan legge inn screeningspørsmål før testen og/eller oppfølgingsspørsmål til testpersonen etter testen. Foreløpig kan du kun stille flervalgsspørsmål, ikke fritekst.
Når du skal analysere resultatene, får du både se andel riktige klikk, hvor de klikket først, kart over alle klikk og tidsbruk.
Demo av first click test (UXtweak.com)
Test av prototype
Du kan teste flyt og interaksjon i en klikkbar prototype. Brukeren får én eller flere oppgaver der de skal navigere gjennom løsningen og si ifra når de tror de har kommet til riktig sted for å løse oppgaven sin.
Du kan legge inn screeningspørsmål før testen og/eller oppfølgingsspørsmål til testpersonen etter testen. Foreløpig kan du kun stille flervalgsspørsmål, ikke fritekst.
Prototypen lager du i Figma og laster opp i UXtweak med prototypelenken fra Figma.
Tips 1: Ta bort alle frames du ikke skal bruke i testen fra Figmafilen, slik at prototypen blir så nett og rask som mulig.
Tips 2: Figmaprototyper er ikke responsive, og når vi tester umoderert, vet vi ikke hva slags device brukeren har. Derfor kan det være lurt å tydeliggjøre om løsningen er satt opp for mobil eller desktop når du deler lenke til testen. Eventuelt lage én prototype for mobil og én for desktop slik at testpersonen kan velge selv.
I UXtweak definerer du testoppgaver og start- og sluttframe for hver oppgave.
Testresultatene viser deg andel brukere som kom frem til riktig destinasjon for hver oppgave, samt stien de brukte for å komme dit.
Demo av prototypetest (UXtweak.com)
Test av nettløsning
Nettløsningstest kan brukes både på eksisterende løsninger og løsninger som ikke er lansert enda.
Medvirkende