Guide
Brukermedvirkning i Arbeids- og velferdsdirektoratet
NAV tar med brukerrepresentanter på råd gjennom faste brukerutvalg. Brukerutvalget skal blant annet bidra til å sikre brukermedvirkning innenfor områder i NAV, som har betydning for brukerne.
Brukermedvirkning på individ-, system- og tjenestenivå
Brukermedvirkning er et mangfoldig begrep, med en rekke ulike definisjoner. I stortingsmelding nr.34 (1996-199), kapittel 7.3.8 defineres brukermedvirkning slik:
«Brukermedvirkning vil si at de som berøres av en beslutning, eller er brukere av tjenester, får innflytelse på beslutningsprosesser og utforming av tjenestetilbud».
Det er vanlig å skille mellom brukermedvirkning på tre nivåer, henholdsvis individ-, tjeneste- og systemnivå. Strategien gjelder for tjeneste- og systemnivå.
Individnivå
Brukermedvirkning på individnivå handler om den enkeltes rettigheter og muligheter til å ha innflytelse på sitt individuelle støtte eller behandlingstilbud. Det betyr at den enkelte skal påvirke forhold som gjelder seg selv og egne behov.
Tjenestenivå
Brukermedvirkning på tjenestenivå innebærer at brukerrepresentanter inngår i et likestilt samarbeid med fagpersoner fra tjenesteapparatet. De er aktivt deltakende ved utveksling av kunnskap og erfaringer for å endre behandlingstilbud og tjenester.
Systemnivå
Brukermedvirkning på systemnivå er en arbeidsform hvor brukergrupper og brukerorganisasjoner involveres i planlegging av tiltak og tjenester som har allmenn betydning og deltar i råd eller utvalg på styringsnivå.
(Britt Sandvin Olsson, Andrè Vågan, 2016)
Her kan du lese mer om dette:
Medvirkende