Retningslinje
Standard for digitale søknader
Her finner du krav til funksjonalitet, struktur, design og faste tekster som skal benyttes. Standarden skal brukes av alle som arbeider med utvikling av digitale søknader i NAV.
Formål med standarden
Standarden skal sikre ivaretakelse av brukers rettssikkerhet, gode brukeropplevelser, likere digitale søknader på tvers i NAV og raskere fart i produktutviklingen. Korrekt utfylte søknader vil legge til rette for automatisert saksbehandling og mer effektiv manuell saksbehandling og redusere risiko for feilutbetalinger. Digitale søknader skal til enhver tid være i tråd med etterlevelseskravene.
Målgruppe for standarden
Målgruppen for standarden er eierne og miljøene som arbeider med utvikling av digitale søknader. Vi har flere ulike plattformer for digitale søknader i NAV. Slik skal de ulike plattformene forholde seg til standarden:
Prinsipper for digitale søknader
Prinsippene for digitale søknader brukes til å veilede beslutningsprosesser ved utviklingen av digitale søknader. Målet er å sikre brukernes rettssikkerhet, gjøre søknadene mer brukervennlige, skape likhet på tvers og sikre effektivitet i utviklingen.
Krav i standarden
Kravene må oppfylles i utviklingen av digitale søknader. Målet er å sikre brukernes rettssikkerhet, gjøre søknadene mer brukervennlige, skape likhet på tvers og sikre effektivitet i utviklingen.
Standardtekster
Det er utarbeidet standardtekster som er felles for alle digitale søknader. Standardtekstene finner du her.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt på nav.ytelsesavdelingen@nav.no dersom du har spørsmål eller innspill til standarden.
Endringer
Dato | Beskrivelse |
---|---|
7. juni 2024 | Standarden publisert |
19. juni 2024 | La til lenker til standardtekster |
Medvirkende