Maler 2.0 på nav.no
Vi oppdaterer og videreutvikler sidemalene på nav.no. Her er bakgrunnen og litt om hvordan vi jobber fremover.
Hvorfor?
I januar 2021 begynte vi i Team personbruker arbeidet med et nytt konsept for nav.no. Frem til da hadde vi kun noen få ulike sidemaler på nav.no, og hovedmalen ble brukt til det aller meste, både til informasjon om ytelser og til pressemeldinger.
Resultatet var at informasjonen ble presset inn i maler som ikke var tilpasset formålet, og det var vanskelig å skille den faste informasjonen fra midlertidig informasjon eller eldre nyhetssaker.

Derfor har typekategorisering og strukturering av innholdet vårt vært sentralt i det nye konseptet. De ulike innholdstypene har etterhvert fått hver sin sidemal som er tilpasset brukeroppgavene og innholdstypen.
De to første innholdstypene, produktsiden og situasjonssiden, utviklet vi i forbindelse med piloten for det nye konseptet som ble lansert i juni 2021.
Siden har det kommet til flere innholdstyper:
- Slik gjør du det-sider (januar 2022)
- Temaartikler (februar 2022)
- Oversikter (mai 2022)
- Områdesider (juni 2022)
- Forside (juni 2022)
- Nyheter og pressemeldinger (høsten 2022)
- Aktuelt-saker (høsten 2022)
- Lokalkontorsider (mai 2023)
- Skjemaoversikter (juni 2023)

Disse sidemalene er utviklet på ulike tidspunkt og på bakgrunn av innsikten vi hadde på de ulike tidspunktene. Å etablere disse malene fortløpende har vært helt avgjørende for å kunne gjøre den innholdsoppryddingen vi og andre har gjort i dette tidsrommet.
Vi har tenkt på første versjon av malene som «flytteesker» - et redskap for å rydde og få oversikt. Vi er opptatte av å tilgjengeliggjøre forbedringer til innbyggerne fortløpende, både for å bedre brukeropplevelsen der vi kan og fordi vi lærer masse av å se løsningene i bruk.
Etterhvert som vi har ryddet og gjort brukerinnsikt, har vi fått bedre oversikt over både innholdet vårt og over brukerbehov og utfordringer. Nå er 62 % av innholdet til privatpersoner skrevet om, typekategorisert og lagt i nye maler og de nye malene har vært i bruk en god stund. Det gir oss et helt annet utgangspunkt for å forstå behovene enn da vi startet arbeidet i 2021.
Selv om vi har justert malene noe underveis, er tiden nå inne for en større og mer helhetlig oppdatering av design og funksjonalitet.
Hvor har vi begynt?
Vi har startet med å fylle på innsikten vi har, slik at vi bygger et godt fundament for oppdateringen. Hva vet vi? Hva trenger vi å vite mer om? Dette gjør vi for å finne ut av det:
- Vi ser på statistikk over bruken av sidene. Hvor mye brukes de ulike komponentene på siden? Hvor kommer brukerne fra? Hvordan oppfører mobilbrukere seg sammenlignet med de som besøker sidene på pc?
- Vi analyserer resultater fra den kvartalsvise toppoppgaveundersøkelsen. Hva oppgir brukerne våre som grunn til at de ikke fikk gjort det de kom for? Vi ser særlig på toppoppgaven "Undersøke hva jeg kan få og hva jeg må gjøre".
- Vi snakker med andre team som har jobbet mye med produkt- og situasjonssider, og som har gjort målinger og gjennomført brukertester. Hvilke utfordringer har de sett? Hva fungerer godt og hva fungerer dårlig?
- Vi brukertester. Når vi vet mer om hva vi vet og ikke vet, vil vi gjennomføre egne brukertester. Vi holder også kontakt med andre team som skal i gang med egne tester, slik at vi kan dra nytte av det gode arbeidet andre gjør.
Vi har også begynt å se litt overordnet på de visuelle grepene på nav.no sammen med Designsystemet og Brand-teamet. Hvordan skaper vi en bedre helhet i malene på tvers av innholdstypene? Hvordan skiller vi innhold til de ulike målgruppene? Hvordan bør sidene fungere for å støtte at flertallet av innbyggerne som besøker nav.no, bruker mobil?

Hvilke innholdstyper ser vi på først?
Fokus i første omgang vil være de aller mest sentrale sidemalene: produktsiden, situasjonssiden og områdesiden. Produkter og situasjoner inneholder den aller viktigste informasjonen til innbyggerne om tilbudet vårt, og situasjoner og områder er sentrale navigasjonsmekanismer for å finne frem i tilbudet vårt. Produktene og situasjonene er også de eldste malene våre.
Vi gleder oss til å jobbe videre med dette!
Har teamet ditt erfaringer fra arbeidet med disse innholdstypene som vi bør høre om? Eller har dere nylig gjennomført en brukertest der disse malene var med? Da vil vi gjerne høre fra dere!
Bidragsytere
Flere blogginnlegg
Versjon 5 kommer med visuelle og funksjonelle oppdateringer til Modal, gråskala, action-farger og Table.
Ken Aleksander Johansen
Det siste halvåret har vi jobbet med å samle og presentere alle NAVs nesten 300 skjemaer og søknader på en mer brukervennlig måte. Resultatet ble lansert i juni.
Kari Breidal
I mai fikk NAVs 264 lokalkontorer nye sider. Sidene fremhever informasjon om hva kontorene kan gjøre for deg, hvor de befinner seg og når du kan besøke dem.
Kari Breidal