Vi pusser opp malene: Vi utforsker ny struktur
I august startet vi oppussingen av sidemalene på nav.no. Her er vi nå.
I august og september startet arbeidet med å hente inn innsikt om produkt- og situasjonssidene på nav.no. Vi så på brukstall i Amplitude, relevante funn i toppoppgaveundersøkelsen og snakket med team som har brukertestet sider de har ansvar for. Vi gjorde også innholdsanalyser av eksisterende sider. I oktober bestemte vi oss for å fokusere på produktsiden først.
Les mer om bakgrunnen og innsikten vi har gjort her.
Hvilke problemer skulle løses?
Innsikten pekte på flere sentrale problemstillinger knyttet til produktsidene. I oktober og november begynte vi å uforske dem. For eksempel, hvordan løser vi:
Først ut: innholdsstrukturen
Etterhvert som vi dykket ned i disse problemstillingene, ble det tydelig at vi også må jobbe med innholdsstrukturen på sidene, sammen med selve sidemalen. Noen av utfordringene med struktur og innholdsmeny på dagens produktside:
Kortere innholdsmeny
Ved å omstrukturere innholdet etter hvor i løpet innbyggerne er og redusere antall menypunkt i innholdsmenyen, tror vi at vi kan løse flere av utfordringene med dagens struktur og meny. Vi ønsker å dele innholdet inn i hva folk trenger å vite før de søker, når de søker og når de får støtten eller tjenesten.
Hvorfor vil vi teste ut en kortere og kronologisk meny?
Forslag til ny struktur
Etter å ha analysert innholdet på dagens sider, kom vi frem til at vi ville utforske en meny med bare 4 kapitler på øverste nivå:
Disse kapitlene gjør det enkelt for folk å få overblikk over innholdet på siden. De representerer også en kronologi, slik at det blir enklere å forstå hvilke kapitler som er aktuelle når.
Kapittel 1 Hvem kan få? og Kapittel 2 Hva kan du få? gir deg det du trenger for å finne ut om dette produktet er aktuelt for deg. De er også de mest brukte kapitlene i dag.
Kapittel 3 handler om hvordan du tar produktet i bruk. For pengestøttene må du søke selv, mens prosessen for å ta i bruk tiltak, tjenester og hjelpemidler varierer. Noen hjelpemidler kan du søke om selv, mens andre må en lege eller hjelpemiddelformidler søke om på dine vegne. Tiltak og tjenester må du oppsøke NAV-kontoret for å finne ut om du kan få.
Kapittel 4 handler om alt du må vite eller gjøre når du får produktet. Vi vet at mange som bruker produktsidene allerede får produktet, og på denne måten samler vi det folk trenger da. Mange er også logget inn når de bruker produktsiden, og på denne måten kan vi tilby gode innganger til innlogget innhold og kanskje også direkte visning av personalisert informasjon.
På nivået under hovedkapitlene er innholdet delt i relevante underkapitler. Her ønsker vi mest mulig helhet på tvers, men det er også mulig å legge inn underkapitler som er unike for et produkt, der det er behov for det. På den måten kan vi balansere helhet med fleksibiliteten vi trenger der produktene er forskjellige fra hverandre.
Før vi gikk videre med konseptet, testet vi om vi fikk til å plassere innholdet i den nye strukturen. Da trengte vi litt veggplass.
Tester med ekte innhold
For å se om dette var et gjennomførbart konsept, har vi hatt "klipp og lim-workshoper" med kjernegrupper som er ansvarlige for noen av de mest kompliserte produktene, slik som dagpenger, AAP, alderspensjon, sykepenger, pleiepenger og foreldrepenger.
Vi printet ut produktsidene i sin helhet og jobbet sammen for å se om innholdet går opp med foreslått struktur. Og det gjør det!
Men det viktigste er om det fungerer for de som skal bruke sidene. Neste steg blir derfor å treteste strukturen. Vi skal teste både eksisterende og ny struktur for å se om ny meny fungerer minst like godt som den gamle.
Flere bloggposter om oppussingen
Del 1: Vi pusser opp malene: Hvorfor det?
Del 3: Vi pusser opp malene: Ny struktur fungerer!
Del 4: Vi pusser opp malene: Justeringer i dagens produktsidemal
Bidragsytere
Flere blogginnlegg
I arbeidet med å lage et strategisk fundament for den visuelle identiteten til NAV utforsker vi to verktøy som kan bli gull verdt i det daglige (design)arbeidet med nav.no.
Alexander Flammier Muskaug
Vi utforsker fargebruken på de nye sidemalene.
Jørgen Maristuen
Etter flere runder med designiterasjoner og brukertesting er den nye malen for produktsider klar! Her er en oppsummering av de viktigste designgrepene vi har gjort.
Martin Berglund