nav.no
På nav.no skal vi møte folk med tillit og vise frem mulighetene. Brukerne skal finne frem på nettsidene, og få gjort det de kom for. Her finner du innholdsstrategien for nav.no, oversikt over innholdet som finnes der, og hvordan du lager det.
Undertema
Innholdstype
Sidetyper
Vi tar utgangspunkt i brukernes behov og situasjon når vi presenterer NAVs tilbud. Vi bruker sidetypene som byggeklosser og setter dem sammen på ulike måter.
Produktside
Hovedmålet med produktsidene på nav.no er å samle all informasjon om hvert enkelt produkt, slik at innbyggeren slipper å hoppe rundt for å samle informasjon på egenhånd.
SidetyperGuideForside til personbrukere på nav.no
Forsiden til personbrukere på nav.no er bygget opp av fire innholdsseksjoner.
SidetyperGuideSituasjonsside
Målet med situasjonssidene på nav.no er å gjenskape et møte med veileder. Det vil si å gi best mulig informasjon ut fra en gitt situasjon.
SidetyperGuideVideo
I valget mellom å lese tekst eller se video, velger de fleste brukerne våre å lese teksten. Derfor oppfordrer vi til å bruke videoer på en sparsommelig og gjennomtenkt måte på nav.no.
SidetyperGuideSlik gjør du det
Slik gjør du det-sidene på nav.no skal forklare hvorfor, når og hvor ofte et skjema eller annen informasjon skal sendes inn.
SidetyperGuideHva slags innhold finnes det på nav.no?
En oversikt over sidetypene vi bruker på nettstedet vårt.
SidetyperGuideVerktøy
Verktøy er en interaktiv innholdstype. De kan hjelper brukeren med å finne riktig produkt, eller å regne ut et anslag.
SidetyperGuideOmrådeside
Områdesiden samler inngang til alle situasjonssider som er aktuelle for det aktuelle området. Hvis en situasjon er aktuell for flere områder, for eksempel helse og arbeid, kan den vises på flere områdesider.
SidetyperGuideOversikt
Oversiktssidene presenterer produktdetaljer eller produktfunksjoner. Disse vises både sentralt i fellesoversikter, og i kontekst inne på den aktuelle produktsiden. Informasjonen er alltid 1:1 og oppdatert.
SidetyperGuide