Slik lager du en produktside
Vil du lage en produktside på nav.no, men er usikker på hvordan? Her er guiden som loser deg gjennom - steg for steg.

I NAV er produkt en pengestøtte, tjeneste eller et hjelpemiddel. En produktside samler all informasjon om støtten, tjenesten eller hjelpemiddelet, slik at innbyggerne slipper å hoppe rundt for å samle informasjon. Produktsidene er bygget opp rundt de viktigste brukerbehovene. For å forstå hva innbyggerne lurer på og strever med, trenger teamet ditt brukerinnsikt. Når den er på plass, kan dere starte med selve produktsiden.
1. Kjør workshop

Når brukerinnsikten er på plass, kan teamet eller arbeidsgruppen ta i bruk workshopmaterialet som ligger i Mural. Her kan dere spille inn på de ulike underkapitlene, som fokuserer på å få løst innbyggernes viktigste behov. Materialet legger opp til at man spiller inn hovedpoengene og nøkkelord i stikkordsformat.

2. Lag innholdet
Nå som dere vet hva innholdet skal handle om, kan dere begynne å lage innholdet. Husk å holde fokus på klart språk, nøkkelord og å løse brukernes toppoppgaver!
For visuell design og komponenter, se designmalen i Figma.
3. Lær å publisere i Enonic
For å publisere i Enonic, må du:
- Lære deg Enonic (velg "Publisering på nav.no for sentrale enheter (e-læring)")
- Bestille tilgang. Slik får du tilgang til Enonic (Navet)
Kvalitetskontroll før publisering
Når innholdet er klart, er det lurt å ta en kvalitetsjekk med Siteimprove. Verktøyet vil kunne hjelpe dere å finne ulike redaksjonelle forbedringspunkter.
4. Sjekkliste før lansering
- Husk å avpublisere alle gamle sider som skal erstattes og sette opp gode redirects. I e-læringen "Publisering på nav.no for sentrale enheter" er det en huskeliste for når du skal publisere en ny produktside - for produktområder/team. Hvis sidene ligger i Enonic, kan du få hjelp av nav.no-redaksjonen.
- Gi beskjed til kontaktsenteret i god tid slik at de kan oppdatere lenker i materiellet sitt.
- Sjekk om lenker i brev til brukere påvirkes, og sørg eventuelt for at disse blir endret.
- Skal du avpublisere innhold en annen app enn Enonic, eller eventuelt avvikle appen helt? I så fall er det viktig at du husker å ivareta versjonshistorikken for innholdet, slik at informasjonen er tilgjengelig hvis NAV får en klage eller lignende.
5. Følg opp etter lansering
Husk å følge opp innholdet etter lansering, for å sjekke at det virkelig løser brukerspørsmålene du avdekket i innsiktsfasen. For å følge opp innholdet på en god måte, anbefaler vi å:
- Gjennomføre nye målinger for å se effekten av endringene
- Sette av tid til å forvalte innholdet, f.eks jevnlige redaksjonsmøter, årshjul og/eller faste målinger eller spørreundersøkelser
- Sette opp en kanal der kontaktsenteret kan melde inn behov og tilbakemeldinger
Og... skal dere lage flere produktsider?
Mange team forvalter flere produkter, og kanskje noen livssituasjoner i tillegg. I så fall kan det være en god idé å kartlegge hva som skal lages før man setter i gang.
Produktsidene bygger på innholdsstrategien for nav.no.
Se den mer detaljerte artikkelen om produktsider for flere tips!
Trenger teamet ditt litt hjelp til å sette opp målinger? Eller kanskje dere vil ha en gjennomgang av innholdsstrategien?
Ta kontakt med oss i Team personbruker!
Bidragsytere