Slik lager du en livssituasjonsside
Lær å sette opp sider for ulike livssituasjoner, trinn for trinn.

Tips
Når du skal i gang med å lage en livssituasjonsside, kan det være lurt å starte med å kartlegge hvilke av NAVs produkter (pengestøtter, tjenester eller hjelpemidler) som treffer brukerne i denne livssituasjonen. Når disse er på plass, vil det være mye enklere å jobbe med situasjonssiden.
Oppstart

Tips
Synes du dette så vrient ut? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg.
Tips
Trenger teamet ditt litt hjelp til å sette opp målinger? Eller kanskje dere vil ha en gjennomgang av innholdsstrategien?
Ta kontakt med oss i Team personbruker!
Hjelp til skrivearbeidet:
Visuell design og komponenter
Publisering i Enonic
- Lære deg Enonic (velg "Publisering på nav.no for sentrale enheter (e-læring)")
- Bestille tilgang. Slik får du tilgang til Enonic (Navet)
Kvalitetskontroll med Siteimprove
- Feil i utgående lenker
- Manglende tekst eller innhold i elementer
- Innhold som er i strid med retningslinjer for universell utforming.
Endelig lansering!
- Avpubliser alle gamle sider som skal erstattes og sett opp gode redirects. I e-læringen "Publisering på nav.no for sentrale enheter" er det en huskeliste for når du skal publisere en ny produktside - for produktområder/team.
Ta kontakt med nav.no-redaksjonen hvis det gjelder sider i Enonic. - Gi beskjed til kontaktsenteret i god tid slik at de kan oppdatere lenker i materiellet sitt.
- Sjekk om lenker i brev til brukere påvirkes, og sørg eventuelt for at disse blir endret.
- Skal du avpublisere innhold en annen app enn Enonic, eller eventuelt avvikle appen helt? I så fall er det viktig at du husker å ivareta versjonshistorikken for innholdet, slik at informasjonen er tilgjengelig hvis NAV får en klage eller lignende.
Får innbyggerne svar?
- Gjennomføre nye målinger for å se effekten av endringene
- Sette av tid til å forvalte innholdet, f.eks jevnlige redaksjonsmøter, årshjul og/eller faste målinger eller spørreundersøkelser
- Sette opp en kanal der kontaktsenteret kan melde inn behov og tilbakemeldinger
Tips
Lurer du på hva slags livssituasjoner som er planlagt for de ulike områdene? Her er en oversikt over hvilke livssituasjoner som er kartlagt så langt (Mural).
Tips
Har du satt deg inn i innholdsstrategien for nav.no? Den ligger til grunn for alt innholdsarbeidet på nettsidene våre.
Bidragsytere