Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Guide

Hva slags innhold finnes det på nav.no?

En oversikt over sidetypene vi bruker på nettstedet vårt.

Forside

Forsiden til personbrukere skal være en god inngangsport til innholdet på nav.no. Her kan du se hvordan forsiden er bygget opp.

Forsiden til nav.no

Produktside

Et produkt er en pengestøtte, en tjeneste eller et hjelpemiddel - kort sagt noe man kan få fra Nav. Produktsidens hovedoppgave er å samle all informasjon som finnes om pengestøtten, tjenesten eller hjelpemiddelet, slik at innbyggerne slipper å hoppe rundt etter informasjon. Alle produkter skal ha en produktside.
Skal du sette opp en produktside? Her finner du detaljert informasjon om hvordan du jobber med en produktside.

Eksempel på produktside: tilleggsstønader
Eksempel på produktside: tilleggsstønader

Situasjonsside

En situasjonsside skal møte innbyggeren i deres situasjon, og gi dem en oversikt over hva Nav og andre kan tilby. Siden bretter ut Navs verktøykasse og setter innbyggeren i førersetet slik at de kan ta et informert valg om hvilke tjenester de vil benytte seg av. Her finner du detaljert informasjon om hvordan du jobber med en situasjonsside.

Eksempel situasjonsside: Venter eller har nylig fått barn
Eksempel situasjonsside: Venter eller har nylig fått barn

Områdeside

Områdesidene på nav.no er arbeid, helse og sykdom, familie og barn, pensjon, hjelpemidler og tilrettelegging og sosiale tjenester og veiledning. På områdesiden skal innbyggerne finne inngangen til alle situasjonssider som er aktuelle for området. Noen ganger kan én situasjon være aktuell for flere områder, og da kan inngangen legges til på flere områdesider. Her finner du informasjon om hva som skal med på en områdeside.

Eksempel: områdeside for Helse og sykdom
Eksempel: områdeside for Helse og sykdom

Temaartikkel

En temaartikkel gir dybdeinformasjon, og samler relevant informasjon rundt ett konkret tema. Eksempler på temaer kan være jobbsøkertips eller medlemsskap i folketrygden. Her finner du mer informasjon om hvordan vi jobber med temaartikler på nav.no.

Eksempel temaartikkel: aktivitetsplan
Eksempel temaartikkel: aktivitetsplan

Slik gjør du det

Denne innholdstypen brukes for å veilede innbyggerne gjennom ulike skjemaer eller prosesser, som for eksempel å sende et meldekort eller å sende en kjøreliste. Disse eksemplene har til felles at de ikke er selvstendige pengestøtter, tjenester eller hjelpemidler, og at de krever innbyggerne må sende informasjon til Nav gjennom et skjema. Her finner du mer informasjon om sidetypen Slik gjør du det.

Eksempel på sidetypen Slik gjør du det: send kjøreliste
Eksempel på sidetypen Slik gjør du det: send kjøreliste

Verktøy

Verktøyene er en interaktive innholdstyper. De kan hjelper brukeren med å finne riktig produkt, eller å regne ut et anslag. Variantene som finnes på nav.no er enten kalkulatorer eller veivisere, og du kan få flere detaljer om verktøyene her.

Eksempel på kalkulator: beregning av foreldrepenger
Eksempel på kalkulator: beregning av foreldrepenger
Eksempel på veiviser: hva kan du ha rett til når du er alene med barn?
Eksempel sidetypen veiviser: hva kan du ha rett til når du er alene med barn?

Oversikt

En oversiktsside er en aggregert liste over én type produktdetalj fra alle produkter som inneholder denne detaljen, som for eksempel en utbetalingsdato eller en stønadssats. Informasjonen vises både sentralt på oversiktssiden og inne på den aktuelle produktsiden. Mer informasjon om oversiktssider finner du her.

Eksempel på oversiktsside: utbetalingsdatoer
Eksempel på oversiktsside: utbetalingsdatoer

Nyheter og pressemeldinger til journalister

Hvis det er journalister som er målgruppen for saken din, velger du nyhet eller pressemelding som tag avhengig av saken din.

Nyhets- og pressemeldingsmalen inneholder:

  • Tittel
  • Dato for publisering og oppdatering
  • Ingress
  • Standard overskriftshierarki (H2, H3 osv)
  • Mulighet for bilde
  • Faktaboks

For at saken skal havne på riktig sted på nav.no og dermed presenteres i en logisk sammenheng for leseren, blir du bedt om å krysse av for om saken din handler om statistikk, analyse eller FoU før den publiseres.

Av hensyn til personvernet skal det ikke publiseres brukerhistorier på nav.no som identifiserer enkeltpersoner ved navn eller bilde.

Bilde av eksempel på nyhetssak til journalister om en analyse om unge og uføretrygd
Eksempel på nyhetssak til journalister i analyse-kategorien
Bilde av eksempel på pressemelding om arbeidsledighet i november 2022
Eksempel på pressemelding om arbeidsledighet i november 2022

Nyheter til personbrukere, arbeidsgivere og samarbeidspartnere (aktuelt-saker)

Hvis du har en nyhetssak til personbrukere, arbeidsgivere eller samarbeidspartnere, bør du først vurdere om det finnes en produktside du bør oppdatere i stedet for å lage en nyhetssak. Les mer om dette i innholdsstrategiens prinsipp om å oppdatere fremfor å lage nytt innhold.

Aktuelt-saker inneholder:

  • Tittel
  • Dato for publisering og oppdatering
  • Ingress
  • Standard overskriftshierarki (H2, H3 osv)

For å hjelpe brukeren videre til annet viktig innhold om samme tema, bør du lenke videre til en situasjonsside eller produktside som hører til temaet du skriver om i slutten av saken.

Av hensyn til personvernet skal det ikke publiseres brukerhistorier på nav.no som identifiserer enkeltpersoner ved navn eller bilde.

Aktuelt-saker avpubliseres så snart de ikke er aktuelle.

URL

URLer brukes på denne måten for aktuelt-saker:
For personbruker : nav.no/tittel (f.eks nav.no/feriepenger)
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/tittel (f.eks nav.no/arbeidsgiver/feriepenger eller nav.no/samarbeidspartner/skolestart).

Eksempel på nyhet til personbrukere, om etteroppgjør for uføretrygd
Eksempel på nyhetssak til personbrukere om etteroppgjør for uføretrygd

Lokalkontor

Alle Nav-kontor har en egen side på nav.no. Sidene er bygget opp med en blanding av fellesinformasjon (som er lik for alle lokalkontor), og spesifikk informasjon (som varierer for hvert enkelt kontor).

Hovedmålet med siden er å svare på de viktigste brukeroppgavene om kontoret, slik som:

  • adresse
  • åpningstider
  • hva kontoret kan (og eventuelt ikke kan) hjelpe deg med

    Lokalkontorsiden gir også nyttige veier videre til oppgaver innbyggerne kan løse på nett, og hvor man kan få hjelp med problemstillinger som ikke kan løses på kontoret man er tilknyttet.
Eksempel på lokalkontor
Eksempel på lokalkontor

Hjelpemiddelsentral

Alle Navs hjelpemiddelsentraler har en egen side på nav.no. Sidene er bygget opp med en blanding av fellesinformasjon (som er lik for alle hjelpemiddelsentralene), og spesifikk informasjon (som varierer for hver enkelt sentral).

Hovedmålet med siden er å svare på de viktigste brukeroppgavene om hjelpemiddelsentralen, slik som:

  • adresse og kontaktinformasjon
  • åpningstider
  • lokale tjenester, som utprøving, utlevering og reparasjon av hjelpemidler
  • fylkets tolketjeneste og bilsenter

Siden gir også nyttige veier videre til oppgaver innbyggerne kan løse på nett.

Eksempel på hjelpemiddelsentral
Eksempel på hjelpemiddelsentral

Tips

Har du spørsmål om bruk av sidemaler? Ta kontakt med Team nav.no, så hjelper vi deg!

Medvirkende

Kari Breidal,
Tuva Sverdstad

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO