Guide
Hva slags innhold finnes det på nav.no?
En oversikt over sidetypene vi bruker på nettstedet vårt.
Forside
Forsiden til personbrukere skal være en god inngangsport til innholdet på nav.no. Her kan du se hvordan forsiden er bygget opp.
Produktside
Et produkt er en pengestøtte, en tjeneste eller et hjelpemiddel - kort sagt noe man kan få fra NAV. Produktsidens hovedoppgave er å samle all informasjon som finnes om pengestøtten, tjenesten eller hjelpemiddelet, slik at innbyggerne slipper å hoppe rundt etter informasjon. Alle produkter skal ha en produktside.
Skal du sette opp en produktside? Her finner du detaljert informasjon om hvordan du jobber med en produktside.
Situasjonsside
En situasjonsside skal møte innbyggeren i deres situasjon, og gi dem en oversikt over hva NAV og andre kan tilby. Siden bretter ut NAVs verktøykasse og setter innbyggeren i førersetet slik at de kan ta et informert valg om hvilke tjenester de vil benytte seg av. Her finner du detaljert informasjon om hvordan du jobber med en situasjonsside.
Områdeside
Områdesidene på nav.no er arbeid, helse og sykdom, familie og barn, pensjon, hjelpemidler og tilrettelegging og sosiale tjenester og veiledning. På områdesiden skal innbyggerne finne inngangen til alle situasjonssider som er aktuelle for området. Noen ganger kan én situasjon være aktuell for flere områder, og da kan inngangen legges til på flere områdesider. Her finner du informasjon om hva som skal med på en områdeside.
Temaartikkel
En temaartikkel gir dybdeinformasjon, og samler relevant informasjon rundt ett konkret tema. Eksempler på temaer kan være jobbsøkertips eller medlemsskap i folketrygden. Her finner du mer informasjon om hvordan vi jobber med temaartikler på nav.no.
Slik gjør du det
Denne innholdstypen brukes for å veilede innbyggerne gjennom ulike skjemaer eller prosesser, som for eksempel å sende et meldekort eller å sende en kjøreliste. Disse eksemplene har til felles at de ikke er selvstendige pengestøtter, tjenester eller hjelpemidler, og at de krever innbyggerne må sende informasjon til NAV gjennom et skjema. Her finner du mer informasjon om sidetypen Slik gjør du det.
Verktøy
Verktøyene er en interaktive innholdstyper. De kan hjelper brukeren med å finne riktig produkt, eller å regne ut et anslag. Variantene som finnes på nav.no er enten kalkulatorer eller veivisere, og du kan få flere detaljer om verktøyene her.
Oversikt
En oversiktsside er en aggregert liste over én type produktdetalj fra alle produkter som inneholder denne detaljen, som for eksempel en utbetalingsdato eller en stønadssats. Informasjonen vises både sentralt på oversiktssiden og inne på den aktuelle produktsiden. Mer informasjon om oversiktssider finner du her.
Nyheter og pressemeldinger til journalister
Hvis det er journalister som er målgruppen for saken din, velger du nyhet eller pressemelding som tag avhengig av saken din.
Nyhets- og pressemeldingsmalen inneholder:
For at saken skal havne på riktig sted på nav.no og dermed presenteres i en logisk sammenheng for leseren, blir du bedt om å krysse av for om saken din handler om statistikk, analyse eller FoU før den publiseres.
Av hensyn til personvernet skal det ikke publiseres brukerhistorier på nav.no som identifiserer enkeltpersoner ved navn eller bilde.
Nyheter til personbrukere, arbeidsgivere og samarbeidspartnere (aktuelt-saker)
Hvis du har en nyhetssak til personbrukere, arbeidsgivere eller samarbeidspartnere, bør du først vurdere om det finnes en produktside du bør oppdatere i stedet for å lage en nyhetssak. Les mer om dette i innholdsstrategiens prinsipp om å oppdatere fremfor å lage nytt innhold.
Aktuelt-saker inneholder:
For å hjelpe brukeren videre til annet viktig innhold om samme tema, bør du lenke videre til en situasjonsside eller produktside som hører til temaet du skriver om i slutten av saken.
Av hensyn til personvernet skal det ikke publiseres brukerhistorier på nav.no som identifiserer enkeltpersoner ved navn eller bilde.
Aktuelt-saker avpubliseres så snart de ikke er aktuelle.
URL
URLer brukes på denne måten for aktuelt-saker:
For personbruker : nav.no/tittel (f.eks nav.no/feriepenger)
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/tittel (f.eks nav.no/arbeidsgiver/feriepenger eller nav.no/samarbeidspartner/skolestart).
Lokalkontor
Alle NAV-kontor har en egen side på nav.no. Sidene er bygget opp med en blanding av fellesinformasjon (som er lik for alle lokalkontor), og spesifikk informasjon (som varierer for hvert enkelt kontor).
Hovedmålet med siden er å svare på de viktigste brukeroppgavene om kontoret, slik som:
Har du spørsmål om bruk av sidemaler? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg!
Medvirkende