Slik gikk det med ny forside
Slik gikk det etter at vi lanserte ny forside sommeren 2022
Dette er andre del av arbeidet med ny forside på nav.no. Første del kan du lese om her
Relevante lenker
Målene for ny forside var
Nå kan vi avsløre at vi har nådd alle målene!
Flere finner ut hva de har rett til
Vi bruker toppoppgavemetoden for å finne ut hva innbyggere gjør på nav.no og om de får det til.
I takt med at stadig mer av innholdet er skrevet om og samlet på færre sider så ser vi at gjennomføringsgraden stiger gradvis på hele nav.no
Relevante lenker
I begge våre målinger etter sommeren og før jul så er det 11 prosentpoeng flere som sier at de finner ut hva de har rett til.
Forsiden blir en god og funksjonell inngangsport til innholdet
På ny forside har vi gruppert innganger til livssituasjoner innenfor 6 hovedområder. Besøkstall og logger for menyer og lenker viser at flere innbyggere bruker inngangene til hovedområdene, slik vi hadde håpet. Her får innbyggere bedre oversikt på hva de kan ha rett på i sin situasjon.
I tillegg er det færre som bruker snarveien "søknad og skjema" når vi sammenligner tall før og etter lansering og sesongene i 2022 med 2021. Det kan være et tegn på at flere orienterer seg om sine rettigheter før de sender en søknad til NAV.
Like god brukeropplevelse på PC og mobil
Det er viktig at det er like lett for innbyggere å bruke nav.no på mobil og PC. Andelen besøk på mobil har økt fra 54% før lansering til 58%.
Det er flere måter å måle tilfredshet og opplevelse på. Vi har både målinger som viser at flere synes det er enklere å navigere, og målinger som viser at nå finner flere frem til kjerneinnholdet raskere på PC og på mobil.
For de som bruker PC så klarer halvparten å finne frem innen 8 sekunder på ny forside, mens det før tok 36 sekunder. For mobilbrukere finner halvparten frem innen 12 sekunder på ny forside, mens det før tok 58 sekunder.
I tillegg ser vi at nå er det like lett og raskt å finne frem på mobil som på PC. Det er en klar sammenheng mellom om folk synes det er enklere å finne frem og tiden det tar å orientere seg og finne frem.
Forsiden oppleves som ryddig, oversiktlig og vennlig
Målingene våre fra geriljatest og umodererte skissetester viser at flere synes den nye forsiden er ryddig, oversiktlig og vennlig
Relevante lenker
Andre funn
Etter lansering har andelen som bruker søket doblet seg, og tilsvarende har andelen som bruker chatbot blitt halvert.
Dette tyder på at ganske mange brukte chatbot som et søkefelt før lansering, og at de nå bruker søket istedet for å finne frem på nav.no.
Vi tolker det som en forbedring at innbyggere bruker søket, og at det har blitt enklere å fokusere på og lese innholdet på siden uten svevende chatbot-ikon.
Bidragsytere
Flere blogginnlegg
I arbeidet med å lage et strategisk fundament for den visuelle identiteten til NAV utforsker vi to verktøy som kan bli gull verdt i det daglige (design)arbeidet med nav.no.
Alexander Flammier Muskaug
Vi utforsker fargebruken på de nye sidemalene.
Jørgen Maristuen
Etter flere runder med designiterasjoner og brukertesting er den nye malen for produktsider klar! Her er en oppsummering av de viktigste designgrepene vi har gjort.
Martin Berglund