Retningslinje
3.3.3 Forslag ved feil
Når løsningen oppdager en feil en bruker har gjort, tilbys konkret hjelp til hvordan feilen kan rettes.
Hvorfor er suksesskriteriet viktig?
Har du noen gang blitt bedt om å lage et passord, men uten konkret informasjon om hvilke typ tegn som skulle være med og hvilke ikke? Og så fikk du tilbakemelding at passordet ikke var godt nok, men ikke hva som konkret var feil?
Slike opplevelser kan være veldig frustrerende, og kan også oppstå når man skal legge in telefonnummer, e-post eller andre type informasjon i et spesielt format. Dette gjelder ekstra mye for personer med kognitive utfordringer, men alle kan ha vansker med å skjønne hva som er galt og hvordan de kan rette opp feil.
Gi derfor helt konkret informasjon om hvordan en feil kan rettes, hvis feilen kan oppdages automatisk. Da er det større sannsynlighet for at alle kan få gjort det de skal på siden.
Anbefalinger
Relevante lenker
Kravet gjelder ikke dersom:
I NAV har vi en del anbefalinger og beste praksis når det gjelder skjemaer. Dette gjelder blant annet hvordan feilmeldinger bør kodes og vises. Se våre andre artikler på Aksel om skjema.
Vanlige misforståelser
Dette suksesskriteriet omfatter bare selve teksten til feilmeldingen, ikke at det skal vises en feilmelding i det hele tatt eller hvordan denne bør kodes. Se også suksesskriterium 3.3.1 identifikasjon av feil.
Hvordan teste kravet
Kjernespørsmålet
Får brukeren konkrete forslag til hvordan feil kan rettes når det er mulig å gi slike forslag?
Innhold du må teste
Alt innhold som krever at brukeren gir input, og der det kan oppstå feil som kan oppdages automatisk.
Testmetode
Ofte stilte spørsmål
Medvirkende