Brandfilter og Brandvolum
I arbeidet med å lage et strategisk fundament for den visuelle identiteten til NAV utforsker vi to verktøy som kan bli gull verdt i det daglige (design)arbeidet med nav.no.
Bakgrunn
Strategier og plattformer er veldig overordnede og det kan være vanskelig å ta det inn i det daglige arbeidet til hver enkelt, uavhengig av disiplin. I en Masterclass med Marco Spies (https://thinkmoto.de/en/) testet noen av oss et verktøy som nettopp bygger bro mellom det høytsvevende og det mer konkrete hverdagslige arbeidet. Spies har kalt verktøyet “Brandfilter”. Dette er en tabell der man setter en kolonne for hvert overordnede prinsipp og krysser det med linjer av konkrete faglige føringer.
I samarbeid med designerne i Team Personbruker har vi i Aksel Teamet utarbeidet vårt eget brandfilter.
Brandfilteret vårt
Som du kan lese mer om i artikkelen om det strategiske fundamentet for NAVs visuelle identitet på nav.no har vi tre overordnede identitets-prinsipper som beskriver hva vi står for og våre verdier:
- Vi kjenner brukernes situasjon og møter dem med empati (empatisk)
- Vi stoler på våre brukere og jobber aktivt for å fortjene deres tillit (tillitsfull)
- Vi drives av å gi brukerne enklere og bedre tjenester (utforskende)

Disse plasserer vi i toppen av hver sin kolonne, og stiller spørsmålet: hva betyr det helt konkret for det visuelle designet at vi har disse prinsippene?
For å svare på dette krysser vi hvert prinsipp med konkrete faglige føringer, som i vår hverdag dreier seg om det visuelle på nav.no. Listen og tabellen under viser hva vi har kommet frem til.
1. Vi kjenner brukernes situasjon og møte dem med empati (empatisk)
Visuelle føringer:
- Vi bruker behagelige farger, gode kontraster og myke former.
- Layouten er balansert og rolig.
- Vi overdriver ikke bruken av virkemidler, men er tilpasset situasjonen.
…
2. Vi stoler på våre brukere og jobber aktivt for å fortjene deres tillit (tillitsfull)
Visuelle føringer:
- Det visuelle hierarkiet er logisk, strukturert og systematisk.
- Visuelle elementer er informative og gjør det enklere å forstå innholdet og utføre oppgavene.
- Formspråket er konsistent og elementene er gjennomarbeidet og av høy kvalitet.
…
3. Vi drives av å gi brukerne enklere og bedre tjenester (utforskende)
Visuelle føringer:
- Stiluttrykket er oppdatert og relevant, uten å være “siste skrik”.
- Visuelle virkemidler bidrar til å løfte opplevelsen til bedre enn forventet.
- Vi bruker visuelle virkemidler som beriker og gir innholdet liv.

Flere rammer
Innholdsdesignerne tilknyttet teamet hjalp oss med å sette opp flere karakteristikker under hvert prinsipp, disse beskriver hvordan vi ønsker å bli oppfattet gjennom det visuelle uttrykket på nav.no.
Dette er et kjent grep når man jobber med "overordnet stil og tone" for en identitet og det vil gi oss flere gode parametere til å ramme inn fremtidig arbeid.
I kolonne 1 - Vi kjenner brukernes situasjon og møter dem med empati - legger vi til at vi skal oppleves menneskelige men profesjonelle og behagelige uten å være vennskapelige. Presentasjonen av innholdet skal være balansert men ikke uniformt, og vi sier noe om mengden informasjon en bruker får presentert i relevant uten å overformidle.
I de to andre kolonnene har vi følgende karakteristikker:
- Informativt (ikke komplekst)
- Strukturert (ikke rigid)
- Kvalitet (ikke eksklusiv)
- Enkel (ikke banal)
…
- Inspirerende (ikke grensesprengende)
- Organisk (ikke maksimalistisk)
- Tidløst (men moderne)
- Levende (ikke kaotisk)
Videreutvikling av fargepaletten
Da vi jobbet med å videreutvikle fargepaletten på nav.no til oppussingen av sidemalene var brandfilteret et svært nyttig verktøy:
Vi valgte å gå for en palett som ikke inneholder for mange sprikende farger, men tar sikte på å skape en behagelig brukeropplevelse. Typisk gir enhetlig fargebruk dempede og harmoniske uttrykk.
Dette er et godt eksempel på hvordan brandfilteret brukes som en sjekkliste. Den hjelper oss til å kvalitetsikre at det som designes bygger opp under prinsippene, som igjen peker på virksomhetsstrategien til NAV.
Brandvolum
Dette verktøyet hjelper oss til å vurdere hvilke virkemidler i identiteten vi tar i bruk på en gitt side på nav.no.
Vi ser for oss virkemidlene vi har tigjengelig styrt av en volumknapp, der vi kan skru volumet opp eller ned. Med høyt brandvolum mener vi at vi “drar på” med identitetsbærende elementer, for eksempel med store illustrasjoner.
Slike grep vil passe til sider der vi tillater oss å spille på det emosjonelle for å underbygge temaet på siden. Et annet grep kunne være bruk av store avrundede knapper eller input-felt, beskrevet i brandfilteret som myke former.
Lavt brandvolum vil være riktig på sider der brukeren skal utføre en presis handling, som å fylle ut et skjema. Her er det emosjonelle nærmest uviktig, å få utført handlingen har absolutt prioritet, brukeren må få det gjort så enkelt og raskt som mulig. Dette beskrives i brandfilteret som; det visuelle hierarkiet er logisk, strukturert og systematisk, visuelle elementer er informative, gjør det enklere å forstå innholdet og utføre oppgavene.

Videre arbeid
Neste fase i arbeidet med brandfilteret er at andre fagfelt fyller inn sine egne linjer. Innholdsmiljøet vil bl.a. se hvordan en språklig “stil og tone” vil passe inn her. Når tabellen dekker alle (design)fagfeltene vi jobber innenfor, vil det forsterke tabellens verdi.
I første omgang tar vi for oss nav.no, men ambisjonen er at vi etterhvert kan se på alle kontaktflatene der brukerne møter NAV for å svare på ambisjonen i virksomhetsstrategien om at "vi er ett NAV som jobber sammen på tvers, (...) for å sikre helhetlige tjenester".
Publisert: 5. juni 2024