Mål brukeratferd med Amplitude
Hvor mange er det som bruker appen? Hva gjør de i appen? Amplitude kan hjelpe deg med å finne ut alt av dette.
Snarveier for NAV-ansatte
Hva og hvorfor
Vet du hvor mange som bruker appen deres? Hva gjør de i appen? Hvordan navigerer de? Stemmer bruksmønsteret med deres antagelser og hypoteser?
For å svare på disse type spørsmålene så kan vi måle brukeratferd i applikasjoner som vi lager for innbyggere, som privatpersoner, arbeidsgivere, ansatte i NAV og andre målgrupper. Til dette formålet har vi kjøpt inn Amplitude.
Brukeratferd måles via observasjoner. Det vil si at vi kan måle hva en besøkende gjør når de besøker en nettside på nav.no, og når saksbehandlere bruker saksbehandlingsløsningene våre.
Som regel teller man
- antall besøk på sider,
- hvordan brukere navigerer ved å bruke menyer, lenker og søkemotor, og
- forskjeller blant grupper, de som gjør noe annerledes eller oftere enn andre
- tidsbruk på ulike oppgaver, og tidsbruk på en og flere oppgaver i kombinasjon
Disse tallene gir oss en forståelse av bruken, og kan både brukes til å validere hypoteser og teste antagelser vi har. Det er også mulig å se om det er flere grupper som bruker tjenestene ulikt.
Tallene egner seg spesielt godt når teamet har i forkant samlet kvalitativ brukerinnsikt og har et tydelig spørsmål de ønsker å besvare med tall.
Det er også typisk at vi begynner å stille nye spørsmål når vi har fortolket tallene. Det kan danne grunnlag for mer brukerinnsiktsarbeid.
Du kan også kombinere tall om brukeratferd med kvalitative metoder som intervjuer, observering og spørreundersøkelser.
Hvordan
Her er noen eksempler på hva vi måler idag. Hvis du vil tilpasse de til ditt team og deres apper så kan du endre grafene og så lagre en kopi via menyen More > Save as
Du kan filtrere grafen til å se på andre sider ved å endre på event-data som url, app-navnet, team-navn, sidetittel og andre ting.
I de fleste eksemplene har vi vist hvordan vi måler trafikk på sider med hendelsen besøk og ved å logge hva folk trykker på med hendelsen navigere.
- Dashboard med flere metrikker om bruk av forsiden
- Hvor mange navigerer via header-menyen på forsiden for personbrukere?
- Hvor går besøkende fra forsiden for personbrukere til via header-menyen?
- Hvor mange navigerer via footer-menyen på forsiden for personbrukere?
- Hvor går besøkende fra forsiden til via footer-menyen på forsiden for personbrukere?
- Hvor mange navigerer via livssituasjonspanelene på forsiden?
- Hvilke livssituasjoner navigerer besøkende via?
- Dashboard med flere metrikker om bruk av søket
- Hvilke søkeord bruker besøkende?
- Hvilke søkeord bruker besøkende på
- Hvor mange besøkende bruker søket mens de leser om
- Hvor mange søker på nettsidene?
- Hvor mange ganger søker besøkende på nettsidene ila et besøk?
- Andelen som søker
- Dashboard for livssituasjonen "er helt eller delvis alene med barn"
- Dashboard med flere metrikker om bruk av produktsiden om Overgangsstønad for enslige
- Hvor mange åpner og stenger collapse-menyer på produktsiden Overgangsstønad for enslige?
- Hvor mange bruker filtrene på produktsiden Tilleggstønader for enslig mor eller far?
- Hvor ofte bruker besøkende filtre på produktsiden Tilleggstønader for enslig mor eller far?
- Hvilke filtre bruker besøkende på produktsiden om Overgangsstønad for enslige?
- Hvilke kombinasjoner av filtre bruker besøkende på produktsidene?
- Andelen av besøkende som bruker filtre på situasjonssiden Alene med barn
- Andelen av desktop og mobilbrukere som bruker filtre på situasjonssiden Alene med barn
- Hva klikker besøkende på i produktsiden for utvidet barnetrygd?
Hvordan legger jeg til målinger i vår app?
Les dette før du setter igang
Produkt-team har frihet og ansvar for å bestemme hva dere skal logge og hvordan. Du kan lære av andre team også, og vi har et internt miljø for å hjelpe hverandre og dele. Se #amplitude på Slack.
Personvern
Teamene har også ansvar for å vurdere sikkerheten i sin applikasjon og personvernet til brukerne. Ta kontakt i Slack på #tryggnok om dere trenger en ROS-analyse og PVK for dataene dere ønsker å lagre. Det er lurt å gjøre dette før dere tar i bruk verktøyet.
Velg prosjekt i Amplitude
Når teamet har nestemt seg for å bruke Amplitude så må dere velge hvilket prosjekt dere skal sende data til.
Hva er fellesprosjektene og når bør vi bruke det?
Når team lager en frontend på nav.no så bør de bruke fellesprosjektene
Når bør teamet ha sitt eget prosjekt i Amplitude?
Når de er et saksbehandlingssystem på interne flater så må dere bruke eget prosjekt. Vi blander ikke data fra interne og eksterne flater.
Produktområder og team kan også velge å bruke eget prosjekt og dele om de ønsker det.
Ta kontakt med en admin i #amplitude på slack for å få eget prosjekt og API keys.
Taksonomi og begrensninger i Amplitude
Uansett om man bruker eget prosjekt eller deler med andre så bør man planlegge en taksonomi med hva som skal måles, hvordan og hva det bør hete.
Fellesprosjektene skal følge NAV sin taksonomi for navngivning av event-typer
Hvis dere vil måle noe som ikke står i taksonomien så ønsker vi at dere oppretter en pull request med forslag på navn på event, hva det måler og hvordan dataene kan brukes.
Amplitude har en grense på 2.000 unike event-typer i hvert prosjekt. Dere må holde antall unike event-typer for hvert prosjekt innenfor denne grensen.
Send data til endepunktet auto-collect
Dataene for deres applikasjon finner dere i prosjektene
- Nav.no produksjon
- Nav.no test
- Nav.no localhost
- Nav.no preprod
Send data til endepunktet collect
Hver API key representerer et prosjekt i Amplitude, så dere kan bruke de til å skille på data fra produksjon og test.
Du kan teste om dataene når proxyen via developer tools i nettleseren. Gå til network-fanen og søk etter kall som heter collect-auto
. Sjekk om kallene når endepunktet amplitude.nav.no/collect-auto
eller amplitude.nav.no/collect
og svarer med 200 OK.
Om du får en feilmelding så er det sannsynligvis en feil i innstillingene for oppsett av Amplitude og prosjektet du logger til.

Du kan også se hvilke data ble sendt til Amplitude ved å scrolle til form data.
Her er event_type
-feltet navn på event som blir sendt inn. Bruk dette til å verifisere at du har sendt inn dine events slik du ønsket.
Når appen er i test- og prodmiljø så har du flere alternativer for å sjekke at dataene ble sendt inn riktig.
Du kan også lage en graf og søke etter navn på event du har sendt inn for å se at de har blitt mottatt, eller søke på en bruker-ID.
For å lage en graf, logg inn på Amplitude og velg New > Chart > Segmentation så Select event for å søke på event-navn.

Du kan også bruke device_id
fra payload for å finne ut hvor dataene endte opp i Amplitude. Denne bruker-IDen er knyttet til en cookie satt i nettleseren til sluttbrukeren.
Gå til User Look-up og søk på bruker-IDen. Bytt Amplitude-prosjekt til du finner dataene dine for bruker-IDen du har søkt på.

Risiko og sårbarhet
Vi gjennomfører jevnlig risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) — og gjør fortløpende tiltak. Til bruk utenfor NAV, anbefaler vi at det gjennomføres egne vurderinger.
Bidragsytere