Kjernegrupper for innholdsarbeid på nav.no
Alt innhold på nav.no skal ha en definert eier og forvaltes aktivt. Kjernegruppene har ansvar for å forvalte innholdet om sine produkter i tråd med innholdsstrategien.
Innholdsstrategien for nav.no ble vedtatt på D-møtet i desember 2021. Bud 4 i innholdsstrategien sier: Alt innhold har en definert eier og forvaltes aktivt.
For å få dette til, skal alle produkter (ytelser, tjenester og hjelpemidler) ha en kjernegruppe som forvalter innholdet på nav.no.
Arbeid med informasjonen på nav.no skal være en naturlig del av omfang og prioritering for YTA, ATA og PO-ene.
Hva er kjernegrupper?
En kjernegruppe er en definert gruppe mennesker som har ansvar for informasjon på nav.no om et eller flere produkter eller temaområder.
Gruppen har
- mandat til å drive arbeidet med informasjon om sitt fagområde på nav.no
- tverrfaglig kompetanse, enten i gruppen eller tilgjengelig ut i fra behov
- tett kobling til relevante PO eller tverrfaglige team
- avsatt tid til å jobbe kontinuerlig med innholdet
Mandat
Gruppen har mandat til å gjøre endringer i innholdet sitt på nav.no. Innenfor innholdsstrategien og andre retningslinjer som til enhver tid er vedtatt for nav.no, bestemmer gruppen hvordan NAV skal kommunisere på de nettsidene gruppene har ansvar for.
Ansvar
Innholdsgruppene har ansvar for å prioritere og forvalte innhold i henhold til definerte mål og brukeroppgaver, og i tråd med innholdsstrategien for øvrig.
Forvaltning og videreutvikling
Gruppen har ansvar for løpende, tverrfaglig forvaltning av innholdet så lenge det eksisterer på nav.no. Det innebærer blant annet:
- Sørge for at innholdet til enhver tid er juridisk riktig og oppdatert.
- Kontinuerlig avstemme innhold på nav.no med andre kanaler, slik som brev og søknader.
- Sørge for at innholdet er forståelig og svarer på brukerbehov, for eksempel gjennom:
- Kvartalsvise målinger, jevnlige brukertester og trafikkdata.
- Sørge for tilbakemeldingssløyfe med kontaktsenteret og andre i førstelinje for å fange opp spørsmål eller behov fra brukerne.
- Språkversjoner skal til enhver tid være 1:1 med bokmålsversjon. Gruppen har ansvar for forvaltning av oversettelser.
- Samarbeide med andre kjernegrupper der innholdet berører flere felt, slik som situasjonssidene.
Etablering av manglende sider
Gruppen har ansvar for å etablere informasjonssider i tråd med innholdsstrategien der det mangler. Det innebærer blant annet:
- Etablere en produktside for hver av sine produkter (ytelse, tjeneste eller hjelpemiddeltype). Avvikle produktinformasjon på andre sider (gamle maler) og i ikke godkjente formater (PDF ol).
- Medvirke til etablering av situasjonssider der deres produkter figurerer.
- Annet innhold skal typekategoriseres og struktureres i henhold til innholdstype.
- Arkivere utdatert innhold, duplikater og innhold i ikke godkjente formater (PDF ol).
- Alt innhold skal utarbeides i tråd med innholdsstrategien for nav.no. Det betyr:
- Alt innhold skal utarbeides tverrfaglig, basert på innsikt og brukerbehov.
- Innhold skal brukertestes før lansering.
- Innhold skal være i tråd med NAVs språklige retningslinjer.
- Gruppen har ansvar for bestilling av oversettelser.
Bidragsytere