Guide
Innholdssprint - en rask vei til godt innhold
Drukner du i møter og har lite tid til å jobbe med innhold på en konsentrert og god måte? Innholdssprint egner seg godt for tverrfaglige grupper som vil få opp godt innhold på kort tid.
Innholdssprint er kort fortalt en prosess for innholdsarbeid som baserer seg på Google Design Sprint. I løpet av en innholdssprint både kartlegger, produserer og brukertester man altså innhold ved hjelp av designmetodikk.
Når passer det å sprinte?
Metoden passer godt når mange skal jobbe sammen og det er begrenset med tid. Det samme gjelder når det er ulike personer eller miljøer som eier innholdet og formidlingen av innholdet.
Hvorfor er det lurt?
I en innholdssprint kan du på kort tid brukerteste alt fra struktur til innhold. På den måten sikrer du at brukernes stemme kontinuerlig er med når du lager innholdet. Dere får kjapt testet hva som fungerer, og kan ta raske og gode beslutninger. I tillegg vil hele arbeidsgruppen få se og oppleve innholdet fra brukerens ståsted, og dere vil få innhold som en større gruppe er samstemte om.
Ikke minst er innholdssprint lurt fordi dere får gjort veldig mye på kort tid!
Forslag til 4-dagers opplegg for innholdssprint
Fagfolk og beslutningstakere er ofte travle folk med fulle kalendere. De trenger ikke nødvendigvis å være med på hele innholdsprinten, men du kan invitere de inn til utvalgte dere av sprinten. For eksempel der hvor dere trenger faglige innspill eller når det behov for å forankre avgjørelser og veivalg.
Hvem må være med i sprinten?
Forslag til kjøreregler for arbeidsgruppa
Medvirkende