Huskeliste for samtykker
Huskeliste for å lage samtykkedokument i retningslinjer for "elektronisk/digitalt samtykke og "skriftlig samtykke".
Huskeliste
Innholdet i et samtykke kan likevel variere stort alt etter av hvor omfattende brukerundersøkelsen er, fra helt enkle til mer omfattende undersøkelser. Huskelista er derfor ment som en hjelp til å huske på mulige elementer og eventualiteter når du lager et samtykkedokument, og er en operasjonalisering av det juridiske grunnlaget for samtykke som har stått tidligere i dokumentet.
Det er altså ikke sikkert at alt i som står i huskelista skal være med i det samtykkedokumentet som du skal lage. Lurer du på noe, kan du gjerne kontakt oss på e-post: researchops@nav.no.
Husk også å bruke et klart, enkelt og forståelig språk som deltakerne forstår. Se Klarspråk (Språkrådet) og Språk for skriftlig kommunikasjon (NAVs intranett) for tips.
- Lag en hyggelig invitasjon til å delta i undersøkelsen
- Informer eventuelt om hvordan deltakerne har blitt valgt ut – ser du for eksempel etter en bestemt aldergruppe, eller personer som mottar en bestemt ytelse eller tjeneste fra NAV?
- Hva handler undersøkelsen om? Pass på at du ikke forteller for mye, og dermed skaper bias hos deltakeren som ødelegger undersøkelsen.
- Hva skal opplysningene brukes til?
- Hvor lenge varer undersøkelsen og når er den planlagt avsluttet.
- Opplys om undersøkelsen vil bli publisert.
- Oppgi navn på produktteam, produktområde, seksjon eller avdeling i Arbeids- og velferdsetaten som er ansvarlig for undersøkelsen.
- Oppgi e-post adresse til produktteam, produktområde, seksjon eller avdeling i Arbeids- og velferdsetaten som er ansvarlig for undersøkelsen.
- Er dette en spørreundersøkelse, et intervju eller en dagbokstudie? Er det en kort brukertest eller en lang studie der man følger en person eller gruppe over et lengre tidsrom? Vil deltakerne bli kontaktet flere ganger? Blir det tatt bilder eller gjort lyd eller videoopptak av deltakeren?
- List hver datainnsamlingsmetode individuelt med avsjekkingsbokser, slik at deltakerne selv kan velge å takke nei til bestemte metoder (f.eks. videoopptak) og kun samtykke til deler av undersøkelsen.
- Er det andre personer i produktteam eller produktområde som skal se på og/eller lytte på en brukertest fra et annet rom, skal dette også inn i lista over datainnsamlingsmetoder slik at testpersonen kan velge å takke nei til dette.
- Informer også om spørsmålene vil inneholde eller ikke inneholde spørsmål av sensitiv karakter.
Informer om at personopplysningene bare skal brukes til det undersøkelsen handler om, og det deltakeren samtykker til.
- Forklar hvordan personopplysningene oppbevares og lagres.
- Forklar metoden som brukes for å pseudoanonymisere eller eventuelt anonymisere personopplysningene.
- Fortell hvis eller når personopplysningene anonymiseres
- Opplys om hvor lenge personopplysningene lagres og når de slettes. Dette vil variere fra undersøkelse til undersøkelse, og må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Gjør en vurdering av hvilket lagringsbehov dere har og hvorfor – hva er det som begrunner hvor lang lagringstiden er. Er ikke grunnene saklige nok – er ikke fastsatt lagringstid gyldig.
- Gi tydelig informasjon om at deltakeren har rett til å trekke samtykke når som helst underveis i for eksempel intervjuet eller brukertesten, eller etter at intervjuet eller brukertesten er gjennomført uten å måtte oppgi en grunn.
- Opplys også om at brukeren har rett til innsyn, retting, begrensning og sletting av sine personopplysninger for opplysninger som ennå ikke er blitt anonymisert.
- Informer om hvordan deltakeren går frem for å trekke samtykket sitt og/eller få innsyn, rette, begrense eller slette personopplysningene sine. Slike henvendelser skal behandles så raskt som mulig.
- Om personen mottar tjenester fra NAV, må teksten opplyse om at samtykke ikke påvirker brukerens rettigheter eller tjenester fra NAV på noen måte, hverken positivt eller negativt. Gi informasjon om at andre i NAV ikke får ikke vite hvem som har deltatt, og at resultatene fra den enkelte ikke kan kobles til den enkeltes sak eller saker.
- Vis lenke til personvernerklæringen på nav.no.
- Gi kontaktinformasjonen til personvernombudet i NAV.
- Opplys også om retten til å sende klage til Datatilsynet .
- Forklar at alle som skal ha tilgang til personopplysningene har taushetsplikt, dvs. plikt til å hemmeligholde opplysningene og hindre at uvedkomne får tilgang.
- Fortell hvem som skal ha tilgang til opplysningene. Vær konkret og opplys om nøyaktig antall personer som skal ha tilgang.
- Deltakeren skal underskrive med fullt navn og dato. Navnet skal også skrives med blokkbokstaver.
- Har du tilgang til deltakerens navn før undersøkelsen, skal samtykkeskjema inneholde deltakerens trykte navn.
- Har du spurt i samtykkeskjemaet om personen ønsker å bli kontaktet senere, så må også telefonnummer eller epostadresse noteres.
Bidragsytere