Ti designprinsipper for saksbehandlingsløsning
PO AAP bygger en ny saksbehandlingsløsning og kommer med 10 prinsipper som hendig huskeliste å ha med på reisen. Prinsippene skal hjelpe å løse dagens smertepunkter og støtte både brukere, juss og forretning.
Hvorfor designprinsipper?
Team AAP skal designe og bygge en ny saksbehandlingsløsning. Vi har gjort innsiktsarbeid i flere runder knyttet til hvordan saksbehandlere jobber og hvordan de opplever dagens saksbehandlingsløsning. Men hvordan ønsker vi å angripe smertepunktene i en ny moderne saksbehandlingsløsning?
Designprinsipper er mye brukt som støtte i å designe gode og effektive brukergrensesnitt. De fungerer som påminnelser om hvordan man kan unngå kjente utfordringer, og kan redusere antall iterasjoner for å forbedre en løsning og slik redusere tid og kostnader i utvikling. NAVs designprinsipper for brukeropplevelse på interne flater er et godt eksempel, men disse er generelle og støtter ikke løsningsdesign på saksbehandlingssystem. Målet vårt med å ta frem prinsipper for saksbehandling er:
Hvilke smertepunkter så vi fra brukerinnsikten?
Team AAP snakker med de som tar imot og behandler søknader om arbeidsavklaringspenger: saksbehandlere i NAY og veiledere på NAV-kontor. Vi observerer også hvordan de jobber, og ser med egne øyne hva som definerer dagens saksbehandlingsarbeid. Smertepunktene fra innsiktsarbeidet peker på mangler ved dagens saksbehandlingsløsning som gjør det mer kognitiv belastende og tidkrevende å vurdere sakene enn nødvendig, der fire utmerker seg:
Vi ser også hvor mye arbeid der er med manuell journalføring og generering av oppgavelister, inkludert å sette saker på vent i påvente av avklaringer eller dokumentasjon. Til slutt ser vi viktigheten av god kontroll på produksjonstall (statistikk) og restanser (køer) til enhver tid, slik at vi løpende kan justere prioriteter og oppgavefordeling.
Fem prinsipper for saksbehandlingsflater
Basert på innsikten, formulerte vi fem prinsipper knyttet til saksbehandlingsflatene. Disse prinsippene sier noe om hvilken systemstøtte og funksjonalitet som ønskes for å sikre lik og korrekt saksbehandling, der en har alt man trenger for å gjøre gode faglige vurderinger lett tilgjengelig:
Fem prinsipper for produksjonsstyring
I tillegg definerte vi fem prinsipper for å løfte frem behov knyttet til produksjonsstyring. Disse prinsippene sier noe om hvordan vi tenker å sikre en effektiv behandlingsflyt og oppgavefordeling:
De 10 prinsippene for saksbehandlingsløsning peker sammen på muligheter for å sikre at saksbehandlingen foregår:
I Team AAP tror vi at våre utfordringer ikke er helt unike, men ganske sammenfallende med andre løsninger for saksbehandling. Vi håper derfor prinsippene er relevante for flere, som et utgangspunkt for hvordan utfordringer i saksbehandling kan løses på måter som er bra for bruker, juss og forretning.
Bidragsytere
Flere blogginnlegg
I arbeidet med å lage et strategisk fundament for den visuelle identiteten til NAV utforsker vi to verktøy som kan bli gull verdt i det daglige (design)arbeidet med nav.no.
Alexander Flammier Muskaug
Vi utforsker fargebruken på de nye sidemalene.
Jørgen Maristuen
Etter flere runder med designiterasjoner og brukertesting er den nye malen for produktsider klar! Her er en oppsummering av de viktigste designgrepene vi har gjort.
Martin Berglund