Nytt søk på nav.no
Vi har lenge ønsket å forbedre søket på nav.no. Endelig blir det en realitet, ganske snart lanserer vi en helt ny søkemotor på nav.no.
Team Personbruker har lenge ønsket å gjøre noe med søket. Med andre store oppgaver i kø, har vi ikke kunnet prioritere denne omfattende oppgaven.
Nå har vi endelig fått tid og kapasitet til å gjøre noe med det, og den 14. mars lanseres den nye søkemotoren på nav.no.
Kort oppsummert
Det gamle søket ga treff på alle målgrupper i ulike målformer, og det var krevende for brukeren å orientere seg.
Det nye søket gir treff på valgt målgruppe og målform, takler lengre og ufullstendige ord bedre og har enklere og bedre filtreringsmuligheter. Det gir i det hele tatt en bedre brukeropplevelse.
Det nye søket vil også oppleves som raskere.
Det gamle søket
Dagens søk bygger på en gammel Elastic Search-instans som ligger innbakt i publiseringsløsningen vår, Enonic XP.
Det nye søket
Det nye søket er skrevet fra bunnen av. Fordi det gamle søket er en “black box” fra Enonic, er det vanskelig å sammenligne nye og gamle kriterier.
Vi har byttet ut søkemotoren med en moderne OpenSearch-instans som blir hostet av Aiven. Det gjør at vi har fått en rekke nye features og muligheter.
Det gamle søket har bare kunnet vise innhold som ligger i vår Enonic-instans. Innhold fra frittstående applikasjoner og andre publiseringsløsninger har vi måttet legge inn manuelt.
Planen vår er å åpne for at andre teams skal kunne indeksere sitt innhold i vår nye søkeløsning, uavhengig av hvor det ligger, gjennom et REST-api som vi vil tilby etter hvert.
I det nye søket
Det nye søket er altså smartere.
Målgruppesøk
Et hovedgrep i det nye søket, er å skille på målgrupper. Dekoratøren fanger opp om du befinner deg på området for privatpersoner, arbeidsgivere eller samarbeidspartnere. Når du søker, søker du bare i innhold skrevet for den målgruppen du tilhører.
Det er flere fordeler med dette:
Hvis du ønsker å endre målgruppe, kan du enkelt gjøre det i søkefilteret.
Vi regner med at målgruppebasert søk vil kreve litt tilvenning hos brukerne. Men vi vurderer at fordelene langt overstiger mulige ulemper i en startfase.
Søkefilter
Strukturen på nav.no er endret mye de siste årene. Det nye søkefilteret er tilpasset strukturen på nav.no slik den er nå. Det betyr at filteret er mer hensiktsmessig koblet og sortert. Færre og mer intuitive kategorier vil gjøre det enklere og mer attraktivt å bruke filteret.
I søkefilteret kan du sortere på
I tillegg kan man velge hvilket språk man foretrekker, der det finnes ulike språkvarianter av innhold. Tidligere ble disse variantene vist om hverandre, men nå vises kun én språkvariant. Foretrukket språk styres av hvilket språk man har valgt i dekoratøren, men det er også en egen boks for å velge foretrukket språk i filteret på søkesiden.
Veien videre
Vi har fokusert på å bytte ut selve søkemotoren i første omgang, Samtidig har vi tatt ned noen lavthengende frukter som vi tror og håper vil forbedre søkeopplevelsen for brukerne på nav.no.
Med det nye søket vil vi ha full kontroll og muligheter for tilpasninger og større endringer. Det nye søket vil gjøre oss betydelig mer endringsdyktige i framtiden. Søket kan til enhver tid tilpasses de behovene vi har.
Det er litt tidlig å si konkret hvordan søketreffene vil oppleves, siden vi fortsatt er i en oppstartsfase. Vi har satt opp målinger, og vil følge med på hvordan endringene gjør seg utslag og blir tatt imot. Vi vil justere søket etter hvert som vi gjør oss erfaringer og får tilbakemeldinger.
Det er verdt å minne om at godt innholdsarbeid er forutsetningen for et godt søk og relevante treff. Kvaliteten på innholdet vil alltid gjenspeiles i søket.
Det vil også kunne komme flere visuelle endringer framover når teamet skal jobbe helhetlig med utformingen av nettstedet.
Bidragsytere
Flere blogginnlegg
I arbeidet med å lage et strategisk fundament for den visuelle identiteten til NAV utforsker vi to verktøy som kan bli gull verdt i det daglige (design)arbeidet med nav.no.
Alexander Flammier Muskaug
Vi utforsker fargebruken på de nye sidemalene.
Jørgen Maristuen
Etter flere runder med designiterasjoner og brukertesting er den nye malen for produktsider klar! Her er en oppsummering av de viktigste designgrepene vi har gjort.
Martin Berglund