Ny innlogget meny på nav.no: vi kutter den til beinet
Når vi gjør tekniske forbedringer i headeren på nav.no gjør vi også store endringer i innlogget meny for privatpersoner.
Dagens løsning
Når du logger inn på nav.no i dag får du tilgang til følgende i headeren:
- varsler (der du finner oppgaver og beskjeder)
- innlogget meny (i tillegg til egen meny for uinnlogget innhold i hamburgerenmenyen)
- logg ut-knapp
På desktop ligger alle valgene synlige, mens på mobil er det kun varsler og hamburgermenyen som vises. På små skjermer smeltes nemlig den uinnloggede og den innloggede menyen sammen.
Bakgrunn for endringene
NAV kontaktsenter har erfart at flere brukere de er i kontakt med starter «reisen sin» på nav.no på mobil. Når de går over til å bruke desktop, sliter de med å finne tilbake til den innloggede menyen. Slik kan vi ikke ha det!
For å lage en mer brukervennlig og enhetlig navigasjon på nav.no har vi valgt å gjøre en rekke grep:
Lik layout på alle dingser
De ulike layoutene på mobil og desktop var hovedårsaken til at vi ville gjøre endringer i headeren. Vi utforsket flere muligheter, men landet til slutt på å slå sammen varsler, innlogget meny og logg ut-knappen.
For det første samler det alt av innhold i header som indikerer at du er logget inn. For det andre gir det oss mulighet til å tilby nøyaktig det samme grensesnittet for innlogget innhold på alle skjermstørrelser.
Minimalt med innhold
Dagens innloggede meny består av fryktelig mange lenker. De aller fleste er svært lite brukt. Lenken til «Min side» er med god margin den mest brukte. Derfor har vi valgt å fjerne så å si alt innhold i den nye menyen.
Men det er også andre grunner til at vi tør å fjerne så mye av innholdet nå:
- Med økt fokus på personalisering håper vi at du finner det du leter etter på Min side. Den innloggede menyen blir mindre relevant.
- Vi har introdusert en oversikt over innloggede tjenester nederst på Min side i en utvidelse av footeren. Den vil fungere som en «fall back»-løsning dersom vi feiler på personalisering. Og du vil finne innganger til tjenester som ikke lenger er aktuelle, men hvor historikken kan ha verdi, som for eksempel gamle dialogmeldinger fra veileder.
Hvorfor har vi valgt å beholde personopplysninger i ny meny?
Vi skjønner at det kan virke rart at vi lar personopplysninger bli liggende i menyen når dette menypunktet er lite brukt.
Bakgrunnen for dette er resultatet fra en enkel prototypetest vi gjorde av Min side. Da så vi at ca. 34% av respondentene var innom den innloggede menyen da de skulle finne ut av hvilket NAV-kontor de tilhørte. I etterkant har vi innsett at dette kanskje ikke var så rart, siden konvensjonen i mange apper og andre tjenester er at personopplysninger og profilinnstillinger ligger tett knyttet opp til brukerprofilen din. Altså den innloggede brukeren.
«Det var litt vanskelig å finne mitt Nav kontor. Jeg vil anbefale å plassere det ved siden av mitt navn i header av siden. NAV kontor er veldig tett knyttet til mitt identitet, så MITT NAVN + MITT NAV KONTOR kunne stått sammen. Lykke til :-)»
Anonym testperson
Ny innlogget meny!
Snart vil du se at logg inn-knappen har byttet plass med hamburgermeny og søk når du besøker nav.no.
Når du logger inn erstattes logg inn-knappen med den innloggede menyen, som består av et personikon og navnet ditt. Lange navn kan føre til at menyfeltet blir veldig stort. For å sørge for at menyfeltet ikke blir for stort har vi satt en størrelsesbegrensning på knappen. Navn som er lengre enn x antall pixler får ellipse (...) for å markere at bokstaver er utelatt.
Hvis du har et varsel (ulest beskjed eller uløst oppgave) dukker det opp en rød prikk (badge) ved Min side-ikonet. Varslene vises i selve menyen, under lenkene til Min side og Personopplysninger. Logg ut-knappen finner du helt nederst i menyen.
Vi har også sneket inn noen små justeringer av åpen meny. Den hadde en del visuelle forskjeller mellom lenkene til privatperson, arbeidsgiver og samarbeidspartner. På mobil var interaksjon og kode unødvendig komplisert. En sammenblanding av ekspanderingsknapper og vanlige lenker som så helt like ut.
Veien videre
Den nye headeren, med ny innlogget meny, vil snart bli tilgjengelig i dev-miljøet i NAV. På den måten sørger vi for at teamene har mulighet til å se at alt fungerer som det skal, før den prodsettes på nav.no.
Når løsningen er lansert vil vi følge godt med på bruken av menyen, sammen med bruken av det personaliserte innholdet på Min side. I tillegg vil vi ha tett dialog med NAV kontaktsenter.
Viser det seg at brukerne savner noen av inngangene vil vi vurdere å legge disse inn i menyen igjen. Det kan for eksempel være ett eller flere av menypunktene som er en del brukt i dag: innboks, utbetaling og dokumentarkiv. Men vi skal ikke forhaste oss. Mange valgalternativer i menyen gjør ikke nødvendigvis brukeropplevelsen bedre.
Kodemengden er redusert
Når dekoratøren (header og footer) skulle skrives om var fokuset å redusere kodemengden slik at den blir lettere å vedlikeholde, mer stabil og lettere å endre over tid.
Dette er noen av endringene som har blitt gjort:
- Hovedscriptet til dekoratøren har blitt ca 10-14 ganger mindre
- Vi har gått bort ifra React
- Dekoratøren har så få avhengigheter som mulig (færrest mulig spørringer)
- Vi har bevart samme interface, slik at det skal være så enkelt som mulig for teamene å ta den i bruk.
Bidragsytere
Flere blogginnlegg
Vi er godt i gang med å lage den nye malen for produktsider. Her er de fire viktigste grepene som er gjort så langt.
Martin Berglund
Vi har lenge ønsket å forbedre søket på nav.no. Endelig blir det en realitet, ganske snart lanserer vi en helt ny søkemotor på nav.no.
Ole Jonas Nybø
Siden august, har vi jobbet med å finne ut hvordan vi kan forbedre produktsidemalen. Det er mye vi fortsatt ikke har løst, men noen ting er vi sikre på at vi bør gjøre.
Tuva Sverdstad