Hvordan produktstrategien samler teamet vårt
Produkstrategi er noe litt ullent. I denne artikkelen skriver vi litt om hvordan Team Datajegerne jobber med dette og viser hvordan strategien vår ser ut.
Datajegerne er til for å hjelpe produktteam og andre i NAV å forstå hvilke lover som treffer dem og om det de gjør er godt nok for å etterleve lovkrav. Etterlevelse – eller compliance – er ikke en enkel oppgave, men heldigvis har vi en plan for hvordan vi skal lykkes: Vi har nemlig en… Produktstrategi. Som ikke er en fasit. Vi deler likevel det enkle eksempelet på hvordan vi jobber med å gjøre etterlevelse av lovkrav mer forståelig i håp om at det kan fjerne noe av mystikken rundt produktstrategier.
Hva skal vi få til?
En produktstrategi er en retning – ikke en plan hugget i sten – vi velger for å oppnå et eller annet. Vi må derfor forstå situasjonen i dag og definere hvordan “et eller annet” ser ut. Kall det A og B. Dette gjøres ikke av en person alene: Gjennom intervjuer, brukertesting og analyser av data fra løsningene våre har vi som team jobbet ekte tverrfaglig for å danne oss et bilde av hvordan folk opplever å bruke produktet vårt i dag (A). Den samme innsikten har vi brukt til å beskrive hva vi ønsker at folk skal gjøre annerledes (B). Formuleringene er bevisst skrevet i gata “folk gjør noe i produktet vårt”, fordi det handler om at vi ønsker å gjøre livet til brukerne våre enklere gjennom et bedre produkt. Vi endte opp med denne visjonen:
“Fra at etterlevelse av lovkrav ofte begrenses til å dokumentere, ikke hjelpe oss å gjøre de rette tingene…
…til at etterlevelse av lovkrav går hånd i hånd med det vi gjør i det daglige slik at vi tidlig identifiserer høy risiko…
…og på grunn av det er vi trygge på hva vi kan og bør gjøre for å etterleve lovkrav, og kan dermed bruke tiden vår på det som betyr mest for folka vi i NAV er til for.”
…som jo er ganske abstrakt. Vi har derfor diskutert indikatorer som måler om vi faktisk lager et bedre produkt for folk. Vi har dashboards på mye, men den viktigste indikatoren vi følger er hvor lenge siden det i snitt er siden folk sist brukte produktet vårt. Målingen er superenkel, men har stått seg ganske bra. Når vi lærer mer om hvordan folk bruker produktet, tilpasser vi hvilke indikatorer vi følger mer med på. For selv om ikke indikatoren nødvendigvis måler eksakt det vi ønsker, er det veldig mye læring for teamet å diskutere hva en litt svulstig visjon faktisk betyr for brukerne.
Hvorfor er ting som de er?
Ok, det var A til B! Det er den enkle delen der alle nikker og er enige. Utfordringen når vi skal begynne å lage ting er at vi kan gå fra A til B på veldig mange forskjellige måter. Vi må velge, og da har vi ulike alternativer for å gjøre dette valget. Satt på spissen kan vi enten:
Velger du det første alternativet, sier du egentlig at du kan planlegge deg ut av nesten all risiko før du begynner å lage og teste noe. Veien til gode produkter er brolagt med antagelser, og overraskende mange av dem er feil. Siden alt er så usikkert, virker det fristende å gå for det andre alternativet. Utfordringen er at endringene vi prøver å få til tar tid og krever at mange i NAV trekker i samme retning. Vi kan derfor ikke gå løs på dette uten en form for plan. Supersmidig var heller ikke løsningen på alt, så hvordan ser et alternativ 3 ut for oss?
Vi skrev ned fremtidsvisjonen vår og stilte oss spørsmålet: Hva må være sant for at dette skjer? Må NAV bare øke juss-kompetansen i team? Må ledere bli ansvarliggjort på en annen måte? Løser alt seg med bedre verktøy?
Svaret på spørsmålet er vår diagnose som forenkler verden og er vår hypotese for hvorfor ting er som de er i dag. Den rammer inn hvilke problemer vi bør jobbe med. Basert på innsikten vi sitter med, er diagnosen vår at team:
Hvordan skal vi fikse dette?
Diagnosen setter rammen for hva vi jobber med, men vi trenger noe mer for å velge hva vi skal gjøre dag til dag. Vår tilnærming for å håndtere utfordringene diagnosen beskriver er å starte med å få dokumentasjon og etterlevelse av personvern til å gå mer hånd i hånd med hva produktteam faktisk gjør. Tanken er at behov vi løser rundt personvern kan videreføres til andre deler av etterlevelsen.
Før hvert tertial har vi en workshop der teamet fastsetter målet for perioden. Vi bruker objectives and key results (OKR). Inn i workshopen er “O-en” satt av produktleder sammen med eierne av teamet, men omformuleres av teamet til noe vi forstår bedre og kan bruke i det daglige. Nøkkelindikatorene settes av hele teamet, og vi bruker OKR gjennom perioden til å prioritere oppgaver og kommunisere ut av teamet. Vi tar OKR-en inn i trello-boardet som en egen kolonne for oppgaver knyttet til målet for perioden. På den måten blir vi tvunget til å svare på om oppgaven vi vurderer å gjøre svarer til målet, eventuelt argumentere for at den er viktig av en annen grunn.
Over tid bygger OKR-ene på hverandre slik at vi kan løse de større, sammensatte problemene for brukerne våre. Under ser du hvordan dette ser ut for 2024 og hva vi tror fokuset bør være fremover:
OKR-ene for de neste periodene er ikke satt, men vil ikke bli radikalt annerledes med mindre vi lærer noe veldig nytt om brukerne våre.
Produkstrategien vår har hjulpet teamet på flere måter. For det første er det motiverende å snakke om hva vi egentlig skal oppnå og bidra med i det store bildet. Det kan fort bli borte i hverdagen. For det andre hjelper strategien oss å parkere diskusjoner tidlig fordi noen problemstillinger helt klart er utenfor det vi skal gjøre nå. Dette gjelder både hva vi velger å gjøre av brukerinnsikt og hva vi ender opp med å designe og kode.
Bare gjør det!
Du vil aldri vite noe helt sikkert. Datajegerne ble i praksis et nytt team i januar 2024, og vi delte vår strategi i februar en gang. Strategien vår er på mange måter feil, men også nyttig fordi vi som team klarer å holde fokus på færre ting av gangen. Det har igjen ført til at vi lærer mer, som gjør at vi tar nye runder på hva som egentlig er det viktigste vi kan hjelpe folk med nå. Strategien lever! Vi er også avhengig av at andre team trekker i samme retning som oss, men vi har ikke ventet på at noen “over oss” skal komme opp med sin plan. I stedet har vi lett etter de riktige folka, lyttet for å forstå hva vi har lyst til å få til sammen og funnet hindringer vi kan ta vekk. På den måten skal vi klare å få til mye bra sammen.
For når vi har en mening om hvor vi er og hvor vi skal, hvorfor ting er som de er samt tror på en plan for hvordan vi skal få de riktige folka til å trekke i samme retning… Ja, da er produktstrategien blitt mer enn bare en vakker powerpoint som tyter ut av et rammeverk!
Vil du lese mer?
Bidragsytere
Flere blogginnlegg
Aksel med oppgradert design
Snart kommer en ny versjon av Aksel med flere stiloppgraderinger for våre komponenter. Da får vi blant annet darkmode-støtte, forbedret fargepalett, færre skygger og litt rundere hjørner.
Jørgen Maristuen
Aksel med oppgradert design
Snart kommer en ny versjon av Aksel med flere stiloppgraderinger for våre komponenter. Da får vi blant annet darkmode-støtte, forbedret fargepalett, færre skygger og litt rundere hjørner.
Jørgen Maristuen
Darkmode: Mer enn bare estetikk
Darkmode har gått fra å være en kul funksjon til å bli en forventning. Det er ikke lenger bare et spørsmål om estetikk, men også et viktig aspekt ved tilgjengelighet og brukervennlighet. Nå er tiden inne for å bringe temastøtte til Aksel.
Ken Aleksander Johansen
Darkmode: Mer enn bare estetikk
Darkmode har gått fra å være en kul funksjon til å bli en forventning. Det er ikke lenger bare et spørsmål om estetikk, men også et viktig aspekt ved tilgjengelighet og brukervennlighet. Nå er tiden inne for å bringe temastøtte til Aksel.
Ken Aleksander Johansen