Alle NAV sine lokalkontorsider har blitt nye! Men hvorfor?
I mai fikk NAVs 264 lokalkontorer nye sider. Sidene fremhever informasjon om hva kontorene kan gjøre for deg, hvor de befinner seg og når du kan besøke dem.
Hva var problemet med de gamle kontorsidene?
De gamle sidene våre hadde litt å gå på når det kom til brukervennlighet og kjerneoppgaver. For eksempel var adresse og åpningstider plassert langt nede på siden, mens informasjon som organisasjonsnummer (som ikke er så relevant for personbrukere) var lagt høyt oppe.
De ulike kontorene opererte med ulik struktur og ulike måter å vise tilbudene sine på, og det fremsto ofte som litt utydelig hva kontoret kunne hjelpe deg med.
Brukerne kunne få inntrykk av at kontoret var stengt selv når det var åpent for timeavtaler, noe som ga et litt uvennlig inntrykk av at kontorene er mer utilgjengelige enn de er.
Mange kontorer hadde NAVs hovednummer oppført øverst, slik at innbyggerne gjennom å henvende seg feil sted kunne oppleve forvirring og skuffelse.
Slik har vi jobbet frem nye sider
Team personbruker/nav.no samlet representanter fra ulike lokalkontor og NAV kontaktsenter til en heldags kjerneworkshop, og fikk masse god input og oppklaring rundt alt fra begrepsbruk og muligheter til praksis ved de ulike kontorene.
Arbeidsgruppen fra kjerneside-workshopen hjalp senere til med å gi tilbakemeldinger etterhvert som skissene tok form.
Både NAV Kontaktsenter, NAV-kontor, Arbeids- og tjenesteavdelingen og Seksjon Informasjonsforvaltning har bidratt i arbeidet med de nye kontorsidene.
Arbeidet har hatt fokus på opprydning, standardisering og brukervennlighet. Systemet der lokalkontorsidene oppdateres er gammelt og krevende å endre. Vi har likevel fått god hjelp av teamet som eier dette og fått gjort tilpasningene som var nødvendige.
Slik ble de nye sidene
De nye sidene er annerledes enn de gamle når det gjelder både design, prioritering og ordlyd. De er også blitt mer ryddige på baksiden, med mer strukturerte felter for felles og individuell informasjon for hvert kontor (fritekstfelter).
Se NAV Molde sin nye kontorside her.
Vi bruker ikke lenger "Publikumsmottak" ut mot innbyggerne, men møter dem i stedet med "Du finner oss her". Faner gjør det lett å bla mellom publikumsmottakene, der det finnes flere (Molde, Eidsvåg, Midsund). Dager som er åpne for timeavtale, står som «Kun timeavtale», ikke «Stengt». Det har også blitt tydeligere at man kan avtale time med veilederen sin utover åpningstidene.
Andre viktige grep som er gjort
Det er blitt et tydelig skille mellom kontorets egne direktenummer hvis det finnes (og hva det skal brukes til) og NAVs hovednummer.
Kontorinformasjon (som primært er nyttig for kontorets samarbeidspartnere) er pakket inn i et lett tilgjengelig panel, som ikke går i veien for personbrukere på jakt etter annen informasjon.
Tydeliggjøring av hva kontoret kan hjelpe deg med. De fem øverste punktene er like for alle kontorer, i tillegg kan kontorene legge til ekstratjenester. Disse har vi nå som strukturerte data, slik at vi i fremtiden f.eks. kan vise alle kontorer som har flyktningtjenester.
Informasjon om hvordan man avtaler møte med veilederen sin ut fra ulike situasjoner er gjort enklere i en felles tekst for alle kontorene. Det samme gjelder bl.a. informasjonen om å søke eller sende skjema til NAV, og informasjon til dem som venter på utbetaling. Ulik informasjon kan legges inn fra informasjon sentralt hold, noe som gjør sidene mer fleksible enn tidligere.
Sidene inneholder også tydeligere og mer enhetlig informasjon til brukere som skal sende søknad eller skjema, eller som venter på utbetaling.
Vi har laget en e-læring for deg som som skal oppdatere de nye kontorsidene. Opplæringen finner du her
Tusen takk til alle som har bidratt i arbeidet med nye kontorsider!
Bidragsytere
Flere blogginnlegg
I arbeidet med å lage et strategisk fundament for den visuelle identiteten til NAV utforsker vi to verktøy som kan bli gull verdt i det daglige (design)arbeidet med nav.no.
Alexander Flammier Muskaug
Vi utforsker fargebruken på de nye sidemalene.
Jørgen Maristuen
Etter flere runder med designiterasjoner og brukertesting er den nye malen for produktsider klar! Her er en oppsummering av de viktigste designgrepene vi har gjort.
Martin Berglund