Aksel i ny drakt
Designsystemet og Aksel slås sammen
Da team Aksel ble etablert og vi gikk i gang med å utvikle aksel.nav.no, hadde NAV allerede hatt designsystem i noen år. Aksel skulle bidra til mer fart og flyt for alle som jobber med produktutvikling i NAV. For å gjøre det enklere for oss å komme i gang med nettsiden, valgte vi å separere Aksel fra designsystemet i starten.
Etter ett år med Aksel har vi jobbet videre med designsystemet i en beta-fase, mens nettsiden har fått lite oppmerksomhet. Da var tiden moden for å gi nettsiden litt mer kjærlighet, og å bryte ned skillet mellom designsystemet og Aksel. Dette jobbet vi med i desember, og rett før jul lanserte vi Aksel i ny drakt.
Hvor slutter Aksel og hvor begynner designsystemet?
Allerede fra vi begynte å snakke om Aksel ble det beskrevet som en forlengelse av designsystemet. Sannheten er at Aksel er designsystemet. Samtidig er Aksel mye mer enn en samling byggeklosser for front-end og designarbeid, som er det de fleste tenker på når de hører ordet designsystem. Når du jobber i produktteam i en virksomhet som NAV trenger du veiledning, arbeidsmetoder, tips og triks, historier fra team som har gjort det samme som teamet ditt skal gjøre, og mye mer.
Målet med den nye nettsiden er å gjøre det tydelig at hjelpen du trenger til alt dette finnes her. Hvis den derimot ikke finnes her kan det hende den finnes her om litt. Vi skal utvikle nettsiden parallelt med innholdet som bor her. I denne versjonen slår vi ned veggene mellom designsystemet og god praksis.
Ny visuell identitet
Da vi slo sammen god praksis og designsystemet, ønsket vi også å oppgradere det visuelle utrykket slik at Aksel oppleves som én samlet tjeneste og et eget brand.
Den nye visuell identiteten tar utgangspunkt i følgende brand story:
“Digital produktutvikling i NAV er mangefasettert og noen ganger uoversiktlig. Aksel møter deg på dine behov og hjelper deg med det du trenger for å gjøre jobben din. Aksel lever og utvikles gjennom samspillet mellom fagområdene og menneskene i NAV.
”
Grunnformen i den visuelle identiteten er en strektegning av en kube. Den symboliserer verktøykassa som inneholder god praksis og byggeklosser. Samtidig viser den at Aksel er bindeleddet mellom mennesker, team, fag, kompetanse og produktområder i NAV. Kuben er nemlig ikke statisk – flatene den består av forskyver seg i forhold til hverandre og er hele tiden i endring.
Gjennom å ta ulike utsnitt av kubens flater får vi forskjellige komposisjoner, som illustrerer samspillet i produktutviklingen hos NAV.
Logoen vår er en stilisert A, som ligner en rakett i bevegelse. Den er tegnet inn i omrisset av kuben.
Vi ønsker at Aksel skal oppleves levende, tillitsskapende og samlende, noe som gjenspeiles visuelt gjennom en frisk fargepalett, avrundede hjørner og variert bruk av layout og form.
Hva nå?
Vi har mange dyktige fagpersoner som skriver godt innhold for oss og deg hver dag, og det gleder vi oss til å kunne vise mer av framover. Neste steg for team Aksel er å finne ut av hva du trenger for å jobbe enda bedre i 2023. For å gjøre dette vil vi gjerne høre fra deg, eller fra teamet ditt, om hva dere ønsker at vi fokuserer på det neste året.
Send oss en melding på Slack, eller ved å bruke tilbakemeldingsfunksjonen nederst på siden.
Bidragsytere
Flere blogginnlegg
I arbeidet med å lage et strategisk fundament for den visuelle identiteten til NAV utforsker vi to verktøy som kan bli gull verdt i det daglige (design)arbeidet med nav.no.
Alexander Flammier Muskaug
Vi utforsker fargebruken på de nye sidemalene.
Jørgen Maristuen
Etter flere runder med designiterasjoner og brukertesting er den nye malen for produktsider klar! Her er en oppsummering av de viktigste designgrepene vi har gjort.
Martin Berglund