Jeg blir inkludert
Jeg inkluderes, blir ikke satt utenfor og blir ikke diskriminert.
Jeg inkluderes i fellesskapet. Jeg opplever å bli sett, ivaretatt og ha muligheter.
Jeg som har rett til NAV sine tjenester, kan faktisk bruke de. Jeg opplever engasjement og fellesskap, og at de hindrer utenforskap.
Jeg opplever at NAV er åpne og inkluderer slik at jeg har mulighet for å ta min del i å bli inkludert. Ikke som passiv mottaker, men som aktiv deltaker.
Hvorfor er det viktig?
Tjenestene vi lager er for hele Norges befolkning med flere. Det vil si vi lager tjenester for personer med ulike forutsetninger, språk, utdanning, kjønn, alder, funksjonsnivåer og livssituasjoner. Vår jobb er å møte og hjelpe innbyggerne i den situasjonen de er i. Vi skal gi mennesker muligheter.
Hva innebærer det?
Vi i NAV jobber mot alle former for ekskludering, utenforskap og diskriminering. En måte vi gjør dette er å designe for mangfold. Vi respekterer at folk er ulike og jobber for å tilby tjenester tilpasset individets premisser.
Gjennom universell utforming (uu) skal vi sikre at flest mulig kan forstå og bruke tjenestene våre. Universell utforming krever tverrfaglig samarbeid, samt det må være en del av vår arbeidsmetodikk. Teamene har ansvar for at det de lager til enhver tid både møter lovkravene og gir en god brukeropplevelse for alle.
Tidligere IT-direktør Jonas Slørdahl Skjærpe sier det best: "Vi kan ikke se på universell utforming som bare et etterlevelseskrav. Universell utforming er et verdigrunnlag, det er en del av oppdraget vårt og det er det visjonen vår, «Vi gir mennesker muligheter», handler om."