Test universell utforming i alle faser av produktutviklingen
Det er faktisk aldri for tidlig å teste universell utforming. Hele teamet kan bidra.
Innsikt
I innsiktsfasen kan du teste den nåværende løsningen eller lignende løsninger.
NAVs kontaktsenter (NKS)
Snakk med NKS dersom du videreutvikler en av NAVs løsninger.
- Er de kjent med at den eksisterende løsningen er vanskelig å forstå?
- Opplever personer med hjelpemidler problemer med løsningen?
Brukertesting
Brukertest den eksisterende løsningen eller lignende løsninger. NAV har et samarbeid med Digjobb om tjenesten Test min løsning, der folk med funksjonsvariasjoner bistår med brukertesting med hjelpemidler.
Dialog
Snakk med brukerne dine om deres behov og preferanser.
- Hvilke hjelpemidler bruker de?
- Hva opplever de som utfordrende med dagens løsning?
- Hva har de av preferanser?
- Hva ville utgjort en strålende brukeropplevelse?
Sørg for at du planlegger inn tid og ressurser til uu-testing gjennom hele produktutviklingsforløpet. Jo tidligere du oppdager problemer, jo billigere det er å fikse dem.
Design
En designprosess som inkluderer brukere med funksjonsvariasjoner har en mye bedre sjanse til å levere en positiv brukeropplevelse for alle.
Prototyping
Test prototypene dine med folk med ulike forutsetninger, språk, utdanning, kjønn, alder, funksjonsnivåer og livssituasjoner. Få bistand med rekruttering av testpersoner via #design-research på Slack.
Farge
Sjekk fargepaletten din. Om du bruker designsystemet, er det meste allerede i boks. Hvis du har spørsmål om bruk av farge eller oppdager feil, så send oss en melding via #designsystemet på Slack.
Fargekontrast-verktøy
Utvikling
Så snart du er klar til å skrive kode er det mye du kan gjøre for å verifisere at det du lager kommer til å fungere bra for alle.
Planlegg teknisk tilgjengelighet
Rådfør deg med en uu-ekspert tidlig i utviklingsfasen for å drøfte tastaturnavigasjon, semantikk og hensyn du bør ta for hjelpemidler. Ta gjerne kontakt via #nav-uu på Slack.
Linting
Lintere er statiske kodeanalyseverktøy som kan fange opp problemer underveis mens du koder.
Nettleserutvidelser
Når du har sidene dine opp og kjørende i nettleseren, kan du bruke nettleserutvidelser til å kjøre automatiserte uu-tester og analyser lokalt. Ressurslista helt sist i artikkelen om utvikling lister opp noen av verktøyene vi anbefaler.
Tastaturnavigasjon og hjelpemidler
Test med hjelpemidler og tastaturnavigasjon mens du koder. VoiceOver og Narrator er innebygget skjermlesere i henholdsvis Mac og Windows-maskiner.
Skjermforstørrelse
Sjekk også at alt fungerer med skjermforstørrelse. Vi anbefaler at du tester både med nettleserens egen zoom-funksjonalitet og ved å forstørre hele skjermen.
Ekspertbrukere
Folk som ikke bruker hjelpemidler til daglig kan gjerne teste om en feature er tilgjengelig, men ved å få hjelp fra en ekspertbruker kan du sikre at det du lager også gir en positiv brukeropplevelse. Test da gjerne med ekspertbrukere underveis i utviklingen for å sjekke at du er på riktig spor. Spør om hjelp via #nav-uu på Slack.
Unit- og integrasjonstesting
Test for teknisk tilgjengelighet med f.eks. cypress-axe, jest-axe eller nav-ally. Du kan se disse "in action" ved å ta en kikk på vår eksempelrepo.
Deployment
Uansett om du ruller ut en hel ny tjeneste eller en liten bugfix, deployment er den fasen der du bør teste løsningen som helhet. Samsvar, eller "conformance" på engelsk, gjelder hele nettsiden.
Bughunts
En bughunt lar deg involvere hele teamet i testing og kan avdekke mange feil.
WCAG-revisjon
Det er viktig at du vet hvorvidt løsningen din oppfyller lovkravene til teknisk tilgjengelighet. Kjør gjerne en formell WCAG-revisjon før førstegangslansering og ved større endringer i frontend-koden eller brukergrensesnittet. Revisjonen kan danne grunnlaget for utfylling av en tilgjengelighetserklæring.
Brukertesting
Et system kan være fullt teknisk tilgjengelig og likevel gi en dårlig brukeropplevelse. Vi anbefaler en helhetlig brukertest av løsningen din med et bredt spekter av folk.
Siteimprove
Siteimprove kan crawle sidene dine for å gi deg oppdatert informasjon om mulige uu-issues.
Brukerinnsikt
NAV tilbyr mange verktøy til innsamling av brukerinnsikt om tjenesten din.
Snakk med uu-folk
Hver tirsdag kl. 10 - 11 er folk fra uu-teamet tilgjengelig for å svare på spørsmål, bistå med testing, diskutere et tema eller slå av en prat. Det er bare å delta via Teams.
Du kan også få raskt feedback via #nav-uu på Slack.
Bidragsytere