Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Guide

Led ditt team til å lykkes med uu

Det har en stor effekt på resultatet når ledere og produkteiere løfter inkludering og minner om lovkrav.

Du som leder et team eller har ansvar for et produkt har et stort ansvar for universell utforming. Du må sikre at teamet og produktet ditt etterlever NAVs verdier og krav relatert til universell utforming. Du må sikre at teammedlemmene er klare over ansvaret sitt og inkluderer uu som en integrert del av prosessene sine.

Sørg for at du har en basic forståelse av hva universell utforming er og hvordan utformingen av produktet ditt kan påvirke brukeropplevelsen til folk med funksjonsnedsettelse. Du må kunne snakke med stakeholdere om hvordan tjenesten din fungerer for folk med funksjonsnedsettelse. Du må også kunne redegjøre for hvordan teamet ditt jobber med uu.

Kravene

Sørg for at du og resten av teamet er klare over lovkravene som gjelder for løsningen din. For de aller fleste tjenester gjelder suksesskriteriene fra WCAG 2.1 på A- og AA-nivå.

Tilgjengelighetserklæring med tilbakemeldingsfunksjon

Du må redegjøre for uu-statusen av produktet ditt. I tillegg må det være mulig for brukere å kunne kontakte teamet for å rapportere issues eller be om tilgjengelige alternativer til innhold som ikke er universelt utformet.

Prosess

Ta uu med fra starten.

Den største feilen team begår med uu er å "ta det senere". Da er det ofte designjusteringer som må til og mye som er kodet feil...og mye som er glemt. I slike tilfeller blir det ressurskrevende og demotiverende å jobbe med uu.

Sammenlignet med hva det koster å fikse bugs i designfasen, koster det 5 ganger mer å fikse bugs i implementasjon, 10 ganger mer i integrasjonstesting, 15 ganger mer i betatesting og 30 ganger mer etter lansering.
Jo tidligere du fanger opp issues, jo billigere de er å fikse. Kilde: IBM, "Minimizing code defects to improve software quality and lower development costs"

Forstå brukerbehov

Mange har god erfaring med å invitere brukerorganisasjoner inn tidlig for å gi råd. Internt har vi også masse ekspertise, både i NAV Hjelpemiddelsentralen og i uu-teamet.

Ta uu med i alle fasene.

Sett av tid til å jobbe med uu i alle fasene av prosjektet ditt.

Snart kommer det en artikkel som dreier seg om hvordan du bør jobbe med uu gjennom produktutviklingsforløpet.

Universell utforming i backloggen

Husk å ha universell utforming med når du lager og estimerer issues. Inkluder uu-testing som en del av din «definition of done» eller akseptansekriterier.

Prioritering

Prioriter uu-issues opp mot andre nyutvikling og bugfikser. Ta i betraktning viktigheten av innholdet og hvor ille barrieren til bruk er opp mot hvor mye innsats det tar å fikse problemet. Innhold som kan forårsake epileptiske anfall eller kritiske problemer som faktisk blokkerer folk fra å ta i bruk tjenesten bør prioriteres høyt.

Teamets sammensetning, kompetanse og ansvar

Tips

Sjekk ut denne selvtest som lar dere vurdere om teamet har de rette rammene for å lykkes med universell utforming. Fyll den gjerne ut sammen—den kan inspirere diskusjoner om arbeidsprosesser og ambisjonsnivå.

Ikke velg én person eller fagområde som skal ha ansvar for uu i prosjektet--universell utforming skal være teamets felles ansvar. Alle har en rolle å spille, og det er viktig at teammedlemmene vet hva de må bidra med:

  • Produkteiere og team leads har ansvar for å kommunisere krav og forventninger til teamet, integrer uu i prosesser helt fra begynnelsen og holde fokus på uu.
  • Design researchere har ansvar for å inkludere et mangfold av brukere når de rekrutter til forskning og samler inn data. De bistår med å kartlegge kant-brukerne og stress-casene for tjenesten.
  • Innholdsprodusenter har ansvar for at språket er forståelig for målgruppa, at innholdet er strukturert med gode overskrifter og at alternativer til ikke-tekstlig innhold er beskrivende.
  • Tjenestedesignere har ansvar for å kartlegge hvor tilgjengelig kontaktpunktene er for varierte brukergrupper og planlegge tjenestereiser og brukerreiser som fungerer bra for alle.
  • Produktdesignere må kunne avdekke brukerbehov til varierte brukergrupper og oversette disse til en brukeropplevelse som er god for alle, uansett kontekst eller funksjonsvariasjon.
  • Utviklere har ansvar for teknisk tilgjengelighet, kompatibilitet med hjelpemidler og automatisert testing.

Oppfordre til kompetanseheving

Universell utforming er ikke alltid dekket på et bra måte i utdanningene, og ikke alle arbeidsgivere verdsetter det. Planlegg tid til kompetanseheving hvis teammedlemmene dine ikke har kompetansen de trenger til å oppfylle uu-taskene sine. Sjekk ut vårt kurstilbud--uu-teamet tilbyr kurs på varierte temaer både regelmessig og ved bestilling.

Sett sammen et divers team

Produktet ditt blir bedre dersom teamet ditt inkluderer folk fra forskjellige bakgrunn, funksjonsevne, alder, kjønn, osv. Det å ha mange og diverse perspektiver i et team øker innovasjon og kreativitet og resulterer i et mer inklusiv sluttprodukt.

Tilgjengelig verktøy

Det blir det lettere for folk med funksjonsnedsettelse å jobbe i teamet hvis du velger universelt utformet verktøy og teknologier. Det kan f.eks. være lettere for en blind medarbeider å delta i en retrospektiv om du velger å samle feedback med en delt Word dokument fremfor post-it notes.

Mål resultatene dine

Alle team skal ha mål. Inkluder forbedret universell utforming som et av målene dine.

Medvirkende

Sarah Brodwall

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO
Led ditt team til å lykkes med uu - Aksel.nav.no