Guide
Få tak på innholdet med strategisk kartlegging
Skal du og kollegaene dine jobbe med innhold som har mange bidragsytere, lite forankring i gruppen, uklare roller og mål? Da kan the content strategy canvas være din venn.
Hva er Content strategy canvas?
The content strategy canvas bygger på Strategyzers Business model canvas, men er rettet mot grupper som jobber med innhold og har derfor et tydelig fokus på innhold.
Dette er et kartleggingsverktøy som kan hjelpe dere til en felles situasjonsforståelse og et felles målbilde å sikte mot.
Her er artikkel som forteller mer om The content strategy canvas.
Hvem er det for?
Innholdsteam, kjernegrupper og andre arbeidsgrupper som har et felles ansvar for noe av NAV sin kommunikasjon med innbyggerne. I en stor organisasjon som NAV blir det lett til at vi ser verden med litt ulike briller, avhengig av hvor i organisasjonen vi jobber til daglig. For at en sammensatt arbeidsgruppe skal få en felles forståelse av både mål, utfordringer og muligheter, er the content strategy canvas et nyttig verktøy.
Når bruker du kanvaset?
Kjør øvelsen så tidlig du kan i arbeidsprosessen. Kartleggingen vil gi dere et klarere bilde av hvor dere er, hvor dere vil og hva dere trenger for å komme dit.
Slik gjør du det:
Hvor mye må du forberede i forkant?
I forkant av øvelsen kan du se på aktuelle strategier, som NAV sin virksomhetsstrategi eller innholdsstrategien for nav.no. Du kan også tenke ut forslag til målgrupper og de overordnede målene for nettsidene/innholdet/kjernen.
Hva gjør du etterpå?
Kanvaset kan formes etter hva slags ansvarsområde, oppgaver og utfordringer som gjelder for akkurat din arbeidsgruppe.
Her er noen forslag til oppsett:
Forslag til oppsett
Dere ønsker å kartlegge arbeidsflyt og ansvarsområder (Mural)
Dere ønsker å kartlegge målgrupper, mål og viktigste innhold (Mural):
Medvirkende