Slik skriver du enkelt og godt
Prinsipper, skriveråd og sjekklister som sørger for et godt, brukervennlig og helhetlig språk.
Brukerne skal forstå hva de har rett til
Vi skal bruke ord som alle kan forstå. Ingen skal ha behov for å kjenne til juridiske fagord eller NAVs begreper for å forstå tekstene på nav.no. Brukerne skal heller ikke trenge hjelp og veiledning for å forstå innholdet.
Brukerne skal raskt finne informasjon som er viktig for dem
Vi skal starte med informasjonen som er viktigst for brukeren. Det vil si informasjon som bidrar til at brukerne raskt får gjort det de skal.
Teksten må skape trygghet
For å gjøre brukerne selvstendige og selvhjulpne på nav.no må vi bruke et språk som ikke skaper usikkerhet og tvil. Vi må derfor skrive enkelt, tydelig og konkret.
Tar du hensyn til leseren din?
- Begynn med det som er viktigst for brukerne.
- Hvilket problem skal brukerne løse?
- Er alt innhold i teksten relevant for brukerne, eller er det informasjon du kan fjerne?
- Vis hvilke steg brukerne må gjøre for å utføre oppgaven. Bruk gjerne nummererte lister eller andre visuelle virkemidler.
Skriver du for alle?
- Skriv korte setninger.
- Skriv setninger som ikke er utydelige eller skaper tvil.
- Bruk vanlige ord som brukerne forstår.
- Unngå metaforer og forkortelser.
- Bruk hele setninger.
Har du brukt et aktivt og konkret språk?
- Skriv direkte til leseren. Skriv du, dere og vi.
- Bruk et aktivt språk. Skriv «vi har behandlet søknaden din», ikke «søknaden er behandlet».
- Bytt ut ord som slutter på –ing eller –else med verb. Skriv «inntekten din endrer seg», ikke «endring i inntekt».
- Plasser eiendomspronomen bak substantivet. Skriv «søknaden din» og ikke «din søknad».
- Bruk bestemt form når du skriver substantiver. Skriv «arbeidsgiveren» og ikke «arbeidsgiver».
Har teksten din en god struktur?
- Gir overskriften og mellomtitlene i teksten selvstendig mening?
- Gir overskriften og mellomtitlene i teksten en samlet beskrivelse av hovedpoengene i teksten?
- Oppsummerer innledningen det viktigste i teksten? Innledningen bør begrenses til 2-3 setninger.
- Er hvert avsnitt mer enn 2 – 3 setninger?
- Har teksten mer enn tre avsnitt før ny mellomtittel?
- Trenger teksten flere mellomtitler?
- Bruker du punktlister for å gjøre hovedpoengene lettere å finne for leseren?
- Unngår du kursiv, understreking og store bokstaver?
Søkeord og lenker
- Har du brukt brukervennlige søkeord i overskrift og mellomtitler?
- Bruk ord som leseren vanligvis bruker, da er blir teksten enklere å finne både på Google og på selve nettsiden.
- Hvis du har lenker i teksten din, må du sørge for at ar lenketekstene dine er selvforklarende.
- Ikke bruk nedlastbare filer (pdf, word etc.).
Har du testet teksten din?
- Har du lest teksten høyt?
- Har en kollega lest korrektur?
- Har du spurt en bruker eller kollega som ikke kjenner fagområdet om teksten er forståelig?
Lurer du på hvordan du skriver gode mikrotekster til for eksempel knapper, skjemaer og feilmeldinger? Det får du i KS sin veileder for klarspråk i digitale tjenester!
Bidragsytere