Situasjon (innholdstype)
Oppdatert 12. aug. 2022Situasjonssiden møter innbyggeren i deres situasjon og gir dem en oversikt over hva NAV og andre kan tilby. Siden bretter ut NAVs verktøykasse og setter innbyggeren i førersetet slik at de kan ta et informert valg om hvilke tjenester de vil benytte seg av.
På situasjonssiden ønsker vi å gjenskape et møte med en veileder. Hva ville vi fortalt en bruker som kom inn døren på et NAV-kontor og sa de var blitt alene med barn eller at de har blitt syke? Hva trenger de å vite om? Hvilke produkter kan vi tilby? Hvilke andre aktører kan bidra med tjenester som NAV ikke tilbyr?
Innholdet på livssituasjonssiden bør være så spisset mot målgruppen som mulig.
- Ved å bygge opp informasjon rundt situasjoner folk kjenner seg igjen i, blir det enklere å navigere på nettstedet. Også når man ikke kjenner til NAVs produkter fra før.
- Ved å sette produktene i en kontekst, blir det enklere å forstå hva man kan ha rett til og vil lese mer om. Da blir det enklere for folk å få hjelpen de har rett til fra NAV.
- Ved å vise frem hele NAVs tilbud, på tvers av kapittel i lovverket og NAVs internorganisering, bretter vi ut hele verktøykassen vår og setter brukeren i førersetet.
- Regjeringens digitaliseringsstrategi for offentlig sektor sier: «Viktige situasjoner og livshendelser for brukerne skal velges som utgangspunkt for utvikling av sammenhengende tjenester. Ved å ta utgangspunkt i en livshendelse setter vi brukeren i sentrum.»
Eksempler på situasjonssider
- Er helt eller delvis alene med barn
- Tar vare på noen som er syk eller skadet
- Har mistet noen i nær familie
Ansvarlig
Alle team og/eller styringsenheter som har ansvaret for et eller flere produkter som er representert på siden, har sammen ansvar for livssituasjonssiden.
Innholdsstruktur og ankerlenker
Innholdet på livssituasjonssiden er delt opp i meningsfulle underkapitler/-seksjoner, enten per undersituasjon eller per tema – alt ettersom hva som gir mening for den aktuelle livssituasjonen.
Ankerlenker til innholdsseksjoner:
- Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet/seksjonen
- Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
- Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell . Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Livssituasjonsheader

Inneholder
- Situasjonsnavnet
- «Dette kan du ha rett til» (situasjoner for innbyggere) eller "Dette må du som arbeidsgiver vite nå" (situasjoner for arbeidsgivere)
- Unikt ikon for livssituasjonen
Innholdsmeny

Livssituasjonssiden har en innholdsmeny med snarvei til korresponderende kapittel på siden.
Inngang til relevante produkter (produktkort og varehylle)

De sentrale produktene i livssituasjonen legges som produktkort i «varehyllen» (felt med grønn bakgrunn).
Mindre sentrale produkter kan settes inn i løpende tekst som mini-produktkort. Før produktkortet bør det være tekst som setter produktet i kontekst - hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på dette produktet?
Inngang til tilgrensende livssituasjoner (livssituasjonskort)

Tilgrensende livssituasjoner kan lenkes til i løpende tekst med mini-livssituasjonskort. Før kortet bør det være tekst som gir kontekst - hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på denne livssituasjonen?
Inngang til tilbud fra andre aktører
Når det er aktuelt å henvise til andre aktører, kan vi gjøre det på to måter:
I løpende tekst
Slik kan vi sette aktørens tilbud i kontekst eller i en kronologisk fremstilling av en prosess. Vi beskriver ikke andre aktørers tilbud i detalj, men gjør oppmersom på at de finnes og lenker til relevant side på aktørens egne nettsider.
Formatet på lenken skal være [meningsbærende lenketekst][(domene)].

I feltet Andre som kan hjelpe
Her kan vi bruke kort for å vise frem komplimenterende tilbud som er relevante for brukere i denne situasjonen. Kortet skal ha:
- meningsbærende overskrift for tilbudet. Tittelen kan gjerne nevne tilbudet + aktøren, for eksempel Bostøtte fra Husbanken eller Foreldresupport fra Mental Helse.
- en kort ingress som beskiver tilbudet, typisk én setning
- kategori for tilbudet, for eksempel Pengestøtte fra Husbanken eller Rådgivingstjeneste fra Mental Helse
- lenke til aktuell side på aktørens nettsider

Metadata
Alle situasjonssider skal ha
- Informasjon om innholdstype (situasjon)
- Område (f.eks «Familie» eller «Helse og sykdom»)
- Målgruppe (Privatperson, Arbeidsgiver eller Samarbeidspartner)
- Språk (Bokmål, nynorsk, samisk eller engelsk eller eventuelle andre språk)
- Kort ingress som brukes på livssituasjonskort
Designmal og publiseringssystem
Alle livssituasjonssider ligger i det sentrale publiseringssystemet (per nå Enonic). Malen forvaltes teknisk av Team personbruker slik at teamene ikke behøver å utvikle funksjonalitet eller vedlikeholde visuelt design og kode.
URL
Livssituasjonssiden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål:
nav.no/livssituasjon (eventuelt kortversjon av situasjonstittel der disse er lange) f.eks nav.no/syk-lenge
For andre målgrupper:
nav.no/målgruppe/livssituasjon f.eks nav.no/arbeidsgiver/syk-lenge
For andre språkvarianter:
nav.no/livssituasjon/språk .eks nav.no/syk-lenge/en
For både andre målgrupper og språkvarianter:
nav.no/målgruppe/livssituasjon/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/syk-lenge/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
- æ erstattes med a
- ø erstattes med o
- å erstattes med a