Innholdsstrategi for personbrukerinnhold på nav.no
Oppdatert 15. juli 2022Innholdsstrategien er en plan for hvordan vi skal jobbe med innholdet på nettsidene, hvorfor vi lager innhold, og hvem som har ansvar for hvilket innhold.
Dette gjelder for innhold i alle formater - tekst, bilder, visualiseringer og video.
NAVs innholdsstrategi på nett tar utgangspunkt i kjernemodellen og er en operasjonalisering av vedtatte strategier som berører nav.no.
På nav.no skal vi møte folk med tillit og vise frem mulighetene - vi skal være en støttespiller. Vi tar utgangspunkt i brukernes behov og situasjon, og tilrettelegger for ulike måter å tilnærme seg innholdet på.
Med innholdsstrategien ønsker vi å oppnå:
- At brukerne enkelt og raskt finner frem og får gjort det de kom for på nettsidene
- At innholdet er forståelig og skaper trygghet
- At innholdet til enhver tid er oppdatert og riktig
I beredskapssituasjoner bruker vi en spisset plan for dette, basert på innholdsstrategien.
10 bud for innhold til personbrukere
Innholdstyper
Vi opererer med innholdstyper og tilhørende malverk med funksjonell og visuell design som støtter innholdet.
Sjekkliste: Skal dette innholdet på nettsiden?
- Hvem er målgruppen for innholdet?
Alt innhold skal ha en målgruppe. “Allmennheten” er ikke en målgruppe. - Dekker innholdet et behov for målgruppen?
I så fall hvilket? Hva er grunnen til at dette er interessant for akkurat denne målgruppen? Innholdet må være relevant og løse et problem eller dekke et spesifikt behov. - Dekker dette innholdet et strategisk mål for NAV?
I så fall hvilket? Fører dette til reduserte kostnader eller økt brukervennlighet for eksempel? Innholdet må ha en kobling til NAVs mål. - Beskriv et tenkt bruksscenario for dette innholdet
Hvordan ser du for deg at en bruker finner og benytter seg av dette innholdet? - Hvorfor skal dette innholdet på nettsiden?
Hvorfor er nettsiden riktig kanal for dette innholdet? Kan det fungere bedre i andre kanaler? Kanskje det fungerer best som en pressemelding eller et brev?